Hamstrande hjärna till specialpris.

Jag borde inte jobba i butik.

       - Åh, vilka sköna tofflor. Billigt! 59 kronor, jag måste också köpa.
       - Filmer... trepack 69 kronor, de här verkade ju bra... och de här också, 2 för 99, det tar vi också.
       - Va många det är som köper såna här stekpannor, de måste jag spana in.
         69 kronor, har kostat 269. Det låter ju bra. Den tar vi.


Det är som att min hjärna inte riktigt förstår att jag ska flytta och borde göra mig av med saker, utan jag fortsätter att hamstra på mig. Tänker att det kan bli bra som julklappar om inte annat. Ständigt frestas jag av erbjudanden och ofta blir jag lockad av saker som andra handlar, som jag aldrig hade kommit på själv att köpa. Det kan vara både bra och dåligt. Man kan fynda jättebra saker, men så här innan flytt särskilt så borde jag inte samla på mig mer saker. Den där strandmattan med tillhörande flipfloptofflor, visst var den billig, men jag har aldrig använt den. Picnicryggsäcken var jättesmart, men den har jag bara använt en gång. Engångsgrillarna var det jättebra pris på om man köpte fem stycken. Jag köpte dem förra sommaren och har fortfarande minst tre stycken kvar.

Hur ofta har jag inte behövt slänga mat som blivit för gammal för att jag köpt den bara för att "den är ju så billig". Hur ska jag klara mig nu när jag måste äta upp allting själv, när jag inte har Petra att ge bort det till? Det känns inte bra att slänga mat. Vad var det jag hörde, det är tio procent av alla våra inköpta livsmedel som vi slänger, eller hur mycket var det? Mycket var det i alla fall. Är det för att det inte tjatas lika ofta om de svältande barnen i Afrika längre? Eller upplever jag bara att man inte gör det lika mycket nu för att jag inte är barn längre och vid det här laget borde ha lärt mig att inte ta för mycket mat. Man kan tro att jag skulle ha gjort det nu. Men jag tror ändå inte jag kan stå emot "köp två till specialpris" fast jag bara behöver en. Det blir ju billigare så. Tänk vad man kan lura hjärnan ibland. Nu ska jag fortsätta packa lite, och rensa ut kläder jag ändå aldrig använder. Det blir nyttig övning för min hjärna!

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Du kanske håller på och "boar" för ditt nya rede, på något undermedvetet shoppingvis? Jag försöker hålla regeln "en sak in - en sak ut" hemma. Går sådär.

2007-11-21 @ 15:40:18
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: Annchen

Jag är alltid sån, köper bara för att det är billigt. Spontanköper saker lite väl ofta. Det var en bra regel du hade. Får se om man kan ta till sig något där. Fast jag tror inte jag kan, ärligt talat. Har en jäkla massa saker hos mor å far också, gamla skolgrejer osv, som jag väl bör rensa ur och flytta med mig någon gång. Får se hur permanent bosatt jag känner mig nu, kanske de får komma hit sen. Om jag inte återvänder till Stockholm om ett tag. Pappa har deklarerat att max sju år har jag på mig, då vill han gå i pension och då säljer de huset och flyttar.

2007-11-22 @ 04:54:28
URL: http://naktergalning.blogg.se
Postat av: Annchen

Jag är alltid sån, köper bara för att det är billigt. Spontanköper saker lite väl ofta. Det var en bra regel du hade. Får se om man kan ta till sig något där. Fast jag tror inte jag kan, ärligt talat. Har en jäkla massa saker hos mor å far också, gamla skolgrejer osv, som jag väl bör rensa ur och flytta med mig någon gång. Får se hur permanent bosatt jag känner mig nu, kanske de får komma hit sen. Om jag inte återvänder till Stockholm om ett tag. Pappa har deklarerat att max sju år har jag på mig, då vill han gå i pension och då säljer de huset och flyttar.

2007-11-22 @ 04:56:09
URL: http://naktergalning.blogg.se
Postat av: Annchen

Ja, vad kan jag säga. Klockan är mycket, jag är trött.

2007-11-22 @ 04:56:44
URL: http://naktergalning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0