Har du leg?

Det är jättesvårt att se hur gammal någon är. Minns ni Systembolagets kampanj för några år sedan med bilder på personer i olika åldrar där man skulle gissa hur gamla de var? Den blev extra påtaglig för mig när jag började jobba i kassan och det satt en sådan affisch inne på kontoret. Det går bara inte att se på vissa hur gamla de är. Det går inte ens att gissa.

Hade en kille i kassan för några dagar sedan som köpte öl. Han såg inte särskilt ung ut, kanske pga mustaschen? Han såg definitivt ut att vara över 18. ICA's policy är dock att man ska kolla leg på alla under 30. Han såg förvisso inte ut att vara över 30. Satt och tittade lite på honom för att försöka besluta mig om ifall jag skulle fråga eller inte, förstod att han kom från ett annat land och att både svenska och engelska antagligen skulle bli ett problem. Han tog, vid min granskande blick, fram legitimation självmant. Tack! Det är en stor lättnad när man får det utan att fråga. Han var född i april 1989! Där blev jag lite skraj. Jag var nära att inte fråga alls. Läskigt.

Visst känns det lite dumt att fråga en person strax under 30 år med vigselring och bebis samt vagnen full med varor om legitimation vid köp av en 2,25% cider. Jag kan dock ändå sympatisera med det femtiotalet norrländska ICA-butiker som infört krav på legitimation för alla, även om det är lite av en extrem åtgärd. Det är svårt. Mycket svårt. Vifta med bilnycklar är inte ett bevis på att man är över 18 och kör man bil ska man ändå ha körkort.

Gör kassapersonalen en tjänst, visa gärna legitimation!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0