Musiken: Lugn och vemodig.

Vet inte om det är någon annan som är intresserad av att få veta vad jag lyssnar på, men tänkte ändå lista lite musik som jag tycker om just nu. Jag hade tänkt att listan inte skulle bli alltför lång, men upptäckte att det var alldeles för mycket musik jag tyckte om. Därför begränsar jag mig dels till en låt per artist, och delar dels upp det i olika genrer. Först ut blir, vad som nog är min favorit, lugn musik, med viss vemodighet. Det är oftast en ensam tjej som sjunger och jag sjunger gärna med till den här musiken. Trots det sorgliga blir jag ändå glad av att sjunga med i bra, fin musik.

  • Maria Mena - Crowded train. Norsk tjej med flera bra låtar.
  • Fergie - Big girls don't cry.
  • Sarah Dawn Finer - Stay. Gick i min parallellklass, extra kul då att det går så bra för henne! Hon har en stark, bra röst och har gjort flera låtar jag tycker om.
  • Christina Aguilera - Hurt. Har tyckt om henne redan från start, trots att det är rätt olika stilar hon haft.
  • Brad Paisley feat. Alison Krauss - Whiskey Lullaby.
  • Beyoncé Knowles - Listen. Gillar henne både i grupp (Destiny's Child) och själv, även om vissa låtar kan bli lite väl utflippade, när det blir för mycket röstutsvävningar.
  • Kelly Clarkson - Addicted. Det är inte alltid vinnare av Fame Factory, Idol osv varit så mycket att ha, men henne gillar jag.
  • Natasha Bedingfield - Soulmate.
  • Robyn - Regntunga skyar.
  • Avril Lavigne - Slipped away.
  • Calaisa - Ready for the storm. 
Det har hänt att jag har blivit beskylld för att lyssna på för sorglig musik, särskilt när jag mådde dåligt förut. Jag gillar harmonierna i sån musik dock. Jag lyssnade till exempel mycket på Maria Mena - Nevermind me, och blev glad av att höra den och sjunga med i texten:

What is this game we're playing?
Should I stick around for more?
Snap your fingers I'll come running,
leave again when you're bored with me
I'll make it easy
Nevermind me, nevermind me
I'll just cast shadows on your wall


Det kan tyckas vara lite konstigt att bli glad av en sån text, men det var ju låten i sig jag blev glad av, inte texten. Har i allmänhet väldigt svårt att ta till mig texter i musik, till och med med texten framför mig på papper och intention att verkligen lyssna och hänga med i texten kan jag misslyckas och försvinna in i melodin och harmonierna. Men det är inte bara musik det gäller. Kan man vara textblind? Jag har jättesvårt att ta till mig någonting över huvud taget från faktatext som läses upp för mig, eller liknande. Kanske ger jag upp innan jag ens börjat försöka. Samtidigt har jag lätt för att lära och behövde inte plugga så mycket, att lyssna på lektionerna kunde oftast räcka. Det går inte riktigt ihop. 

Det var svårare än jag trodde att placera musiken i olika fack,
men jag planerar ändå att återkomma med mer musik,
t.ex. mer studsiga party-låtar och lite hårdare rockiga saker.
To be continued.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0