Ode till köttfärssåsen.

Jag har varit sugen på spaghetti och köttfärssås i flera dagar nu. Det som kan vara lite dumt med sug är att det oftast är något speciellt man är sugen på, en speciell smak. Därför kunde inte spaghetti och köttfärssås-rätten jag köpte på jobbet göra så mycket åt mitt sug, trots att den faktiskt var ganska god, särskilt för att vara en färdigrätt. Men har man inte med sig någon matlåda till jobbet så har man inget annat val än att köpa sig något, annars hinner man inte få i sig mycket på den där kvarten det oftast handlar om.

Idag har jag dock fått mig min ranson och mitt sug tillfredställt. Det är lite som godis för mig om det görs på rätt sätt. Köttfärssås är en sådan rätt som kan varieras på oändligt många sätt. Den som jag gjorde idag är nog mitt standardrecept på ett ungefär, och även den som anses, särskilt från min ena bror, vara familjens godaste köttfärssås. Mammas mat har väl lite av en speciell plats, för mig liksom för de flesta andra också kan jag tänka mig, eller vilken förälder det nu må vara som brukar laga maten. Det känns lite speciellt att få ett högre betyg än min mor från en annan familjemedlem dessutom. Kan tänka mig att man till viss del idealiserar föräldramatlagningen dock. Den får åka snålskjuts på nostalgivågen när man drömmer tillbaka till tiden när man bara kunde sätta sig ner vid dukat bord och slapp laga sin egen mat. Det är både skönt och jobbigt att behöva komma på vad man är sugen på och vill äta.

Dagens köttfärssås bestod av köttfärs, krossade tomater, vitlök, thai sweet chili sauce, filmjölk och soya, plus kryddor. Very basic. Och gott. Och det blev mat över också, matlådor, woho!

Kommentarer
Postat av: Alex

Det låter gott! :D

2007-11-16 @ 01:28:50
URL: http://aleqz.blogg.se
Postat av: Annchen

Jag kan också rekommendera en slags chili con carne. Köttfärs, krossade tomater, bönor av något slag, linser, majs, thai sweet chili sauce, vitlök, ev lök... och bulgur till som också kan röras ner. Hm, tror jag fick med alla ingredienser nu... :-)

2007-11-16 @ 03:38:18
URL: http://naktergalning.blogg.se
Postat av: Alex

Får försöka komma ihåg det ;D .. gott låter det iaf :) ha en bra dag!

2007-11-16 @ 11:07:55
URL: http://aleqz.blogg.se
Postat av: Charlotte

Gottgott. Själv sitter jag här med ett nästan oemotståndligt sug efter kålpudding. Det händer ibland att jag drabbas av längtan efter riktigt gammeldags husmanskost, som mamma lagade, kanske för att jag nästan aldrig äter det längre. Jag önskar att jag hade bett mamma om recepten medan hon fanns kvar, å andra sidan kanske de är allra godast i minnet. Trevlig helg med mycket god mat!

2007-11-16 @ 16:27:35
URL: http://www.charlotte.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0