Sex liter vatten.

Det var vad mina växter fick tidigare ikväll. Sex liter vatten. Petra hade redan vattnat blommorna på sitt rum. Törstiga små saker jag har, även om vissa i köket är Petras också. Och ja, ibland blir jag lite trött på att vattna växterna. Men att ge upp och leva i ett hem utan växter känns inte aktuellt. Har svårt att förstå de som lever helt utan, som inte ens vill försöka. Sidenväxter är kanske bättre än ingenting då, men inte alls samma sak. Min ena bror kan jag förstå lite. Han har bott hemma hos föräldrarna ett tag nu (flyttade ordentligt för en vecka sedan) och har därför haft ansvar för att vattna blommorna när de åker bort på semester. Mamma har också en hel del växter, både inne och ute också på sommaren. Det är ett ständigt vattnande, och minst en brukar dö i broderns vård. Inte konstigt han får ångest då.

Farmor brukar (iaf förut) beklaga sig över en växt hon har som brukar växa upp i taket, så hon får plantera om den och skära ner. Hon har fått nya blommor från ge-bort-krukväxter som bara överlever i en vecka. Jag anser att mamma har gröna fingrar. Hon tycker mina är grönare, att det beror mycket på golvvärme som gör att hon lyckas så bra. Jag tycker jättemycket om murgrönor, men de får jag aldrig att överleva. Jag vet inte vad jag gör för fel. Mamma får små murgrönor som ingått i julgrupper att växa ner till golvet flera gånger om. Växter mår, förutom i broderns vård, bra hemma hos mina föräldrar. Det som dock är mest imponerande är julstjärnorna. De flesta brukar dö eller slängas ändå när julen är över. Mamma lyckas hålla sina i liv i ett och ett halvt år ungefär. Hon tycker nästan det är synd att de inte dör, att det inte passar så bra med julstjärnor när det inte är jul. De röda bladen är mest till jul dock. De blir stora, som mindre buskar, fulla med gröna blad. Försökte förgäves hitta ett kortimage44 jag hade på fenomenet, där adventsljusstaken ser ut som en miniatyr. Halva fönstret är ockuperat av dessa stora växter. Till slut har de dött av frosten när mamma glömt ta in dem, för de får stå ute på altanen när det är varmt. Vi får se hur det går med årets julstjärnor sen.






Kommentarer
Postat av: Charlotte

Man måste försöka bli vän med växterna - även om känslorna inte är besvarade. Senast var det en orange blomma, kan det heta aster?, som vände upp rötterna och dog. Men som tur är har jag en kärntrupp tappra krukisar hemma som ställer upp på det mesta i tortyrväg.

2007-11-08 @ 13:58:25
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: Annchen

De gör det för att de tycker om dig. Du är en del av familjen.

2007-11-08 @ 15:14:11
URL: http://naktergalning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0