Kronisk dermografism.

Dermografism - "skrivurtikaria"

"Cirka 5% av befolkningen har denna variant av nässelutslag sedan unga år, medan andra plötsligt kan utveckla denna åkomma. Efter en lätt rivning av huden uppstår en röd eller vit svullen och kliande linje där man har rivit. Besvären pågår under ca 30-60 min och sedan ser huden åter normal ut. Ibland kan andra sorters nässelutslag förekomma samtidigt."

Wow. Jag tror jag har fått ett namn på det jag har.

Eftersom det påminde om nässelutslagen jag fick när jag hade köld-urticaria och jag visste att det fanns tryck-urticaria så föreslog jag det för läkaren en gång på telefon när jag skulle förnya mitt recept, och hon höll med. Nu när jag googlar lite på det efter Simones kommentar så känns tryck-urticaria uteslutet. Kronisk dermografism. Krångligt namn, jobbig åkomma. Det är inget jag kommer kunna slänga ur mig obekymrat på krogen. Gillar inte "kronisk"-biten i det hela, men det står att det kan gå över. Jag hoppas på det.

Det är tur att antihistaminer hjälper iaf.
Tack Apoteket, för Cetirizin/Zyrlex!
 

Med såna här naglar...



  ...kan det bli såna här utslag. 

Kommentarer
Postat av: Kotteby

Nej, jag vet. Du gillar tomatplantor som inte har tomater.



=)

2008-07-19 @ 02:20:45
URL: http://kotteby.blogg.se/
Postat av: Kotteby

Knacka på hos grannen ovanför nu med en gång och ha en Hiltimaskin i hand och säg: "Alltså, det är så att jag har. Ja. Typ. En växt. Och jag tänkte. Eller ja. Min växt vill. Ja. Typ. Växa.





Ja, nu verkar det som om jag vaknat efter USA-trippen. Jag har vänt dygnet, som alltid. Så nu är allt grönt igen.

2008-07-19 @ 02:27:27
URL: http://kotteby.blogg.se/
Postat av: Simone

Sweet, jag förde dig lite framåt i ditt sökande efter kunskap :D Jag har ätit/äter följande mediciner mot denna åkomma: acura (som sedan slutade tillverkas pga att nästan ingen köpte den), cetirizin (äter), atarax (äter när inte cetirizin hjäälper) och zyrlex (har ätit). Konstigt nog så började jag få besvären av nässelfeber för ca 5 år sedan när jag fick pollenallergi och började äta clarityn! Fuck it Känns som att claritynen utlöste det hela. Nu säger min läkare att min nässelfeber är kronisk eftersom att jag haft den i mer än ett år eller tre år eller vad det var. Så jag kommer förmodligen också behöva äta tabletter resten av livet. Kul. :P

2008-07-22 @ 13:32:13
URL: http://truebreathing.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag har kronsik nässelfeber :D asjobbigt må ja säga.

2010-03-08 @ 21:47:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0