Inatt blev jag hypnotiserad av djävulen.

Igår fick jag syn på dröm-kategorin och tänkte att det var länge sedan jag skrev något i den. Om det är slump eller ett undermedvetet val att jag precis vaknade från en stark dröm, vet jag inte.

Jag tror jag skulle hämta något och fick skjuts av pappa, men han körde inte hela vägen fram utan stannade vid ett bad, körde bilen vid sluttande klippor ända ner till vattnet. "Du kan ju bada, ring om det är nåt", men jag hade ingenting i fickorna, ingen mobil. Jag badade, och när jag simmade längsmed klippan slog jag handen i något, kikade och det såg ut som ett huvud. Tog luft och ner för att titta igen, fast jag var rädd för att tappa linserna i vattnet. Det var ett huvud, en hunds. Den verkade död, men intill låg en katt, som rörde på sig och blängde på mig. Tog en pinne för att försöka få upp katten, men det gick inge bra där jag flöt precis under vattenytan och den verkade sur på mig. Mjauade och ville inte komma upp, och jag fick inte upp den med bara en pinne heller, den bara ramlade av. Jag gav upp och den fick vara kvar där.

På land fanns några barn mest. Det kom en person, tror det var en kvinna. Mitt i samtalet visade hon upp något nära mitt ansikte, en rund ring med massa små mönster på i brunt. Jag såg att hon visade det för andra också, alltid väldigt nära ansiktet. Det kom en man som skulle befrukta alla, för att yngla av sig rejält och sprida sig över världen. Det hängde en prisma någonstans, och jag råkade få solen i ögonen genom den och insåg då att jag hade blivit hypnotiserad. "Precis som de gör med hundar" tänkte jag. Jag tog prisman och skulle vända tillbaka de andra också, men det var i ett rum med både persienner och gardin, det kom inte så mycket ljus, och jag tror att de onda närmade sig mig för det var bråttom i alla fall, solen var på väg ner. Den sista tjejen blundade och solen försvann, hade jag lyckats med alla? Jo, hon öppnade ögonen och trodde hon bara hade sovit. Någonstans fanns böcker över länder och städer, på alla ställen han hade tänkt sprida sig på. Det är mycket möjligt att han var djävulen, men jag stoppade hans plan. Det mesta av den i alla fall, precis som i filmerna fanns där känslan av att jag kunde ha missat någon och att han fått något barn nånstans.

Efter detta vaknade jag av mig själv, strax innan klockan. Men det är klart, det är väl ingen idé att fortsätta sova när drömmen tagit slut. Tänkte på det för ett tag sen, att jag bara verkar minnas drömmar där jag vaknar mitt i drömmen, men nu tror jag den trenden bröts. Det känns återigen som om jag har tittat på för många filmer, för hela drömuppläget känns som en film. Det kanske till och med skulle bli en bra film, fast det finns redan flera i samma stil.

Det vore dock intressant att få den här drömmen tolkad. Känslan av panik när jag känner huvudet med handen. Varför pappa lämnade mig för att leta själv, utan möjlighet att kontakta någon. Fast han sa att han skulle hämta mina kusiner och bikini och komma tillbaka sen. Varför körde han så nära vattnet? Varför levde katten under vattnet och varför var den sur? Var det där runda brunmönstrade en sån där jobbig 3D-bild som jag aldrig lyckats bemästra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0