Alarmet som ropade varg.

en man tänder en cigarett på en brinnande mopedEfter fyra timmars sömn vill man inte vakna av ett högljutt alarm. Jag vet inte vad det var, men det har slutat nu så jag tänker somna om. Det slår mig att jag inte vet var jag ska leta information ifall det skulle vara något allvarligt. På GP.se står det om många bränder i Västsverige. Jag kan tänka mig att flera ringer 112 och är oroliga.

Hur ska man skilja olika alarm åt?
När ropas det varg och när kommer vargen på riktigt? Flyglarmet har man hört. Men sen då? Antagligen var det väl ett billarm eller liknande som nyss väckte halva grannskapet, men tänk om det hade varit något annat? Jag tror vi är ganska dåligt förberedda generellt. Jag vill därför slå ett slag för polisens egna telefonnummer, 11414. Telefonnumret 114 14 är numret du ska ringa då du har ärenden till Polisen som inte är akuta. Jag tycker det är påkommen?synd att detta nummer inte är mer utspritt, då det antagligen hade besparat många "onödiga" samtal till 112 om saker som inte är så akuta. Det är nog många som vet att det inte är 112 de borde ringa men inte vet var de ska vända sig istället och därför ringer i alla fall.

Jag får forska mer i vad det kan ha varit för alarm när jag vaknar igen. Jag behöver definitivt mer sömn nu. Det är i alla fall skönt att jag är helt ledig när jag vaknar, har inga planer alls för dagen. Göttamig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0