Miljöfakta.

image155image154

Göteborgarna slänger ungefär 1400 ton skräp på marken varje år.
Det kostar cirka 70 miljoner kronor om året att plocka upp skräpet.

Det tar lång tid för naturen att bryta ner skräpet som människor slänger.
Cigarettfimp: 1-3 år.
Aluminiumburk: 300 år.
Glas: En miljon år.

Källor: Göteborgs Stad, projektet Trygg, vacker stad och Stiftelsen Håll Sverige Rent

Viss information borde spridas mer. Om det blir mer känt vad effekterna blir kanske det bidrar till eftertanke och ett bättre agerande. Nu är det så vanligt att man inte tänker så mycket på det, men vi måste alla hjälpa till. Tänk efter före.

/ Moraltanten som varit på miljöfest i helgen

Kommentarer
Postat av: Ekorren

Ibland måste man va lite duktig.... :D

2008-05-13 @ 01:07:35
URL: http://www.ekorren.de/blogg
Postat av: Mimmi

Bra inlägg! Behövs!
Hållbar utveckling i politiken låter som något man jättelätt somnar till. Då har jag iaf med Developmental Psychopathology turen att själv utveckla intressanta störningar. (idag har jag iofs ADHD, och det är ju inte jättespännande kanske)

Ja, det vore lite kaxigt att skicka in något som Damon sa, men mina kompisar tyckte inte det var coolt alls och ville inte följa med.. Skitvänner!
;D

2008-05-13 @ 10:56:52
URL: http://telepatetisk.blogg.se
Postat av: Therese

Känns så onödigt att vi ska lägga pengar på något som man faktiskt kan slänga själv, hur svårt är det liksom? Jag brukar vara den tjatiga när vi är ute som tvingar folk att plocka upp sitt skräp...och inte slänga tuggummin på marken. Då får jag djupa suckar och ord om att jag är jobbig. Men då är jag väl en jobbig människa som vill ha det fint i naturen då. Bra att du tar upp sånt här i din blogg. Gillar den jättemycket och läser den med spänning och pirr i magen!

2008-05-13 @ 12:49:55
URL: http://www.ekorren.de/therese

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0