Kultur - vad är det?

Kultur är ett lite lagom luddigt begrepp för gemene man tror jag. Vid ett bättre valt tillfälle hade jag kanske filosoferat mer över detta, men om jag ska hinna få någon sömn inatt försöker jag istället fatta mig kort. Kulturnatt i Göteborg med massor att erbjuda, men frågan är om det finns något som är värt att se. Jag ska på en konsert via kören, kanske stannar kvar där för en till sak som jag redan glömt vad det var. Det säger en del om mitt engagemang i detta.

Det känns lite som om man måste sätta en stämpel på det som kultur för att det ska uppskattas av vissa. Olika namn betyder inte att innehållet förändras. På Kulturkalaset kunde jag observera hur massor med folk stannade för att lyssna på spelande och sjungande indianer i Brunnsparken. Man riktigt såg hur de njut av kulturen de fick till sig. De reflekterar uppenbarligen inte särskilt mycket över att det är samma indianer som brukar stå där vid Brunnsparken och spela och sjunga på precis samma sätt. Vid andra tillfällen är de inte lika kulturella, och därför inte lika intressanta. Det känns motsägelsefullt.

Jag ska därför ha en trevlig kväll istället, det tänkte jag satsa på. Om jag får med mig lite kultur på vägen så må det väl vara hänt det också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0