Hej, jag vill bara önska dig en bra dag!

Jag gick ut på stan för att försöka sprida glädje.
Först googlade jag på "uppmuntrande budskap" och hittade flera religiösa träffar.
Sedan skrev jag lite citat om leenden på lappar och gav mig ut på stan.

Först gick jag in till polisstationen och sa att det är ju soligt ute, tänkte försöka ta med lite sol in hit till dig. Han blev förvisso glad såg det ut som, men jag kände mig ganska töntig. I Brunnsparken konkurrerade jag med andra som försökte pracka på folk någonting. Folk håller sig väldigt på sin kant när man försöker ge dem något. De trodde jag ville sälja något. En del grymtade bara lite och hastade vidare. Jag kände mig jobbig, påfrestande och påträngande. Många blev förvånade, men flera tog emot lapparna och log lite. En farbror började prata om tussilagos, eftersom jag skrivit det på lappen han fick: Snart kommer tussilagos! Jag log, gick rakt fram till personer som var för sig själva och önskade dem en bra dag i solen. Kändes lite krystat, plus att jag kände mig som en sinnessjuk som inte brydde mig om folks privata sfär. Jag är egentligen alldeles för blyg för att göra något sådant här, så det var väl en bra utmaning för mig, vilket var en del av syftet med uppgiften. Om det spred någon glädje är lite oklart. Vissa log, de flesta undrade nog vad jag höll på med och kanske tyckte de liksom jag att det kändes lite frikyrkligt på något sätt. En dam såg precis lika butter ut efteråt, även om hon log lite lite mot mig. En dam mötte sin väninna och visade upp lappen hon fått såg jag. Mammor med barnvagnar var tacksamma att gå fram till.

Efter en halvtimme gav jag upp. Jag hoppas att jag skänkt några leenden och glada tankar, svårt att veta. Klart är i alla fall att det är lättare att sprida glädje och omtanke till folk man känner, delvis för att man vet var man har varandra och vad som gör den andra glad. Jag tänker gärna på andra och försöker sprida glädje, men i fortsättningen kommer jag nog inte gör det på detta sätt som idag.



Vad gör dig glad?

Tussilago, vitsippor, vårsol, leenden, kramar, sång, gemenskap, dansa, brev, spirande kärlek, glad förväntning, en bra hårdag, barn, gos, nostalgi, glädje och skratt smittar av sig... och världen är full av både stora men också massa små källor till glädje och det gäller att ta tillvara på dem.

Kommentarer
Postat av: Therese

Vad bra du är som vågar göra något! Det gjorde min dag ännu bättre. Puss!

2009-04-02 @ 20:23:59
URL: http://ekorren.de/therese
Postat av: Ekorren

Kanon!



Hade jag vågat med sånt hade jag också gjort så.



frågan är vad folk tänker. Jag hade nog trott att du va någon person som borde haft en tvångsjacka på sig, men jag hade uppskattat det efter en stund när det lagt sig :-)

2009-04-03 @ 02:12:28
URL: http://www.ekorren.de/blogg
Postat av: Erica

Jag tror att en del som tog emot lapparna kände sig lika löjliga som du kände dig och därför inte vågade visa att de blev glada. Men när de kom hem och inte behövde hålla uppe någon fasad längre och insåg att du inte hade någon baktanke med lapparna så log de nog för sig själva. Jag blir glad av kramar, Tottes existens och solen.

2009-04-03 @ 19:23:32
URL: http://sjusortersdrommar.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0