Jag väntar tillökning. Prrrrr!

Det har aldrig tidigare varit några duvor som spenderat natten på min balkong, oavsett hur mycket och ofta de hängt där tidigare. Det gör de nu. De ligger där i min balkonglåda. Det är två stycken olika. Den ena är lite mindre och mörkare, den andra mer klassisk grå duva. Jag tror bestämt att de ligger och ruvar ägg där just nu. Funderade på vad jag ville, om jag skulle skrämma bort dem eller om det vore intressant. En kompis påpekade det faktum att man aldrig ser duvbebisar. Jag har även insett att man inte heller ser duvor om natten. Nu tror jag att duvorna redan tagit beslutet åt mig. Enligt mammas fågelbok ska äggen ruvas i 17 dygn och sen dröjer det ungefär 30-35 dagar innan de är flygfärdiga. Det här kan bli intressant. Jag försöker tassa runt tyst och försiktigt för att inte skrämma duvan på balkongen, de ruvar i skift. De lägger sig ganska tjockt, vilket jag tyder, ihop med övriga tecken, som att det ligger ägg därunder redan. Jag öppnar balkongdörren fortfarande och vädrar ibland, och även om den tittar på mig lite nervöst då, så ligger den fortfarande kvar.

Nu ska jag dock sluta tassa och ge mig ut på filt i solen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0