De första bilderna på duvorna och deras ägg.


The happy couple. Man ser skillnad på dem.  ---  Beviset: ett ägg, kanske fler kommer?
Honan och hannen turas om med att ruva på ägget. De verkar trivas på min balkong.

Den mindre, mörkare duvan är antagligen honan, vet inte vilken sorts duva det är. Den andra verkar vara någon sorts klippduva. Det kommer ta ett tag innan jag kan använda min balkong ordentligt igen, men jag kan nästan förstå att de trivs där, så avskilt som det är. Att det är stökigt verkar de inte bry sig om. Ruvning i 17-19 dygn, sedan omkring 30 dagar till de är flygfärdiga. Efter första kullen får de inte vara kvar längre. Förutsatt att jag är hemma då för att ta bort boet.

Fakta:
Ämnesomsättningen sker till viss del redan i huvudet innan födan når magsäcken.
För att underlätta matsmältningsprocessen upptar de små stenar.
Duvor förekommer nästan överallt på jorden, dock inte i Arktis eller Antarktis.
I Sverige häckar fyra olika arter av duva; tamduva, ringduva, skogsduva och turkduva.
 Duvorna häckar i träd, bland klippor, på marken och vid människans boplatser.
De lägger vanligen två kullar med ägg per år.

Bilder på hur fula duvungar tydligen är finns här (klicka).

Kommentarer
Postat av: Olle Å

Hittade hit när jag sökte på duvor. Jag har precis fått ett duvbo på min balkong och det är lite jobbigt att jag inte kan använda balkongen då.. för jag vill ju inte störa deras ruvande. Men tar det alltså en och en halv månad innan jag är av med dem...uh.

2009-05-07 @ 01:22:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0