Adolf Fredrik.

Adolf Fredriks musikklasser kallas även AF, där jag gick mellan årskurs 4 till 9. Googlade lite på det för att ge en länk till en som undrade över skolan. Skoltidningen Lyran som startade 1963 är enligt Patent- och registreringsverket sveriges äldsta skoltidning. Av Stockholms Läns kommunala skolor har AF högst snittbetyg. Förutom den ordinarie grundskoleundervisningen får eleverna 5 - 7 timmars musikundervisning i veckan.

Kända personer
som gått på Adolf Fredrik innefattar bland annat Danny Saucedo, Frida, Mimmi och Molly Sandén, Carola Häggkvist, Peter Jöback, Pernilla Wahlgren, Blossom Tainton Lindquist, Amit Paul, Sarah Dawn Finer, Georg Riedel, Robert Wells, Nassim och Salem al Fakir, Monica och Carl-Axel Dominique, Ingela 'Pling' Forsman, Emilia Rydberg, Cajsa-Lisa Ejemyr.

Nu när jag börjar tänka tillbaka minns jag hur frivilliga delar av klassen i början av mellanstadiet sjöng barnkör på något med Eric Ericssons kör. Nu minns jag inte vad det var, även om jag skulle gissa på Matteuspassionen eller någon annan passion. Jag minns att vi fick lyssna på skivan i slutet av högstadiet och att vi lät så små, trots att man inte kände sig som barn på den tiden. Det skulle vara riktigt kul att få tag på en sådan inspelning. Jag gissar att det var omkring 1992 eventuellt i Berwaldhallen. Någon som kan hitta en sådan skiva åt mig? Behöver inte vara fysiskt, först och främst vill jag veta vad det var.

Det jag minns starkast är dock traditionerna. Dans på gården innan sommarlovet, gigantiska luciafiranden i Globen... Alla konserter, lärarna. Jag minns min tid där på AF med värme, även om jag personligen utvecklats och blivit starkare efteråt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0