En fluga är ingen fluga.

Det är skillnad på blomflugor och bananflugor. Bananflugorna är lite gulaktigare, berättar medlemmar på familjeliv. Där står även följande att läsa:


"Bananflugorna lägger sina ägg under silen i slasken och diskhon men även i golvsifoner i badrum. För att få bort boet, eller härden, måste man göra det otrevligt för dem att bo där! Då kokar man vatten i en panna, häller i ättika, och sen ner i slasken/diskhon.. Detta gör man flera gånger, med några dagars mellanrum. samtidigt som man har små skålar på diskbänken med äppelciderblandningen... Gör man bara det ena, med skålarna, så förökar de sig ju hela tiden, och man blir aldrig av med dem! Är det blomflugor, så ner med tändstickor med svavlet nedåt i krukorna, eller strö över snus, då försvinner de!"


Jag har redan vattenglas stående med vitvinsvinäger och diskmedel, eventuellt lite citronsaft också. Det verkar fungera ganska bra för att fånga in dem. Såg nyss en fluga som gick på kanten av glaset och sedan bara ramlade ner, kanske blev den yr av ångorna. Jag ska nog slänga ihop nån slags blandning med vinäger och kanske lite bikarbonat som jag läste något om också. Hade varit lättare att låta vattnet skölja igenom, om det inte vore för det där hålet i vasken.

Nu ska jag laga mat. Det känns inte särskilt lockande med de där små odjuren som flyger omkring, men det får gå ändå. Det känns i alla fall bra att det inte var från frukten de kom. Kanske vågar jag till och med äta upp resten av fruktsalladen då som blev kvar från igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0