Fildelning och bibliotekens bokdelning ungefär samma sak.

Var på studiebesök på biblioteket igår, och fick reda på att när folkbiblioteken startade var det liknande ramaskrin som vid de dagsaktuella protesterna om fildelning. Någon skriver en bok, biblioteket köper den och sen lånar de ut den till massa andra människor som därför INTE köper den. De har dock löst det där och kommit på ett fungerande system. Varje gång en bok lånas får författaren pengar. De mest populära får inte ut alla pengar, utan de blir till stipendier eller liknande. Videofilmer som lånas ut på bibliotek kostar betydligt mer än samma film som köpes för privat bruk, tappa inte bort en sådan du lånat!

Det finns sätt att anpassa sig och utnyttja system och samarbeta istället för att motarbeta. Frågan är om viljan att försöka göra detta finns.

Kolla gärna in vad Pumlan skriver om ämnet fildelning.



Har ni tänkt på hur jobbigt det är att stava rätt till bibliotek?

Kommentarer
Postat av: Unkipunki

Hej

Jag hamnade här hos dig när jag letade efter texten till Calais låt Ready for the storm. Inte kan jag gå utan att lämna spår efter mig.

Ha en skön helg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0