Ge blod.

Utifrån ser det blått eller lila ut, men inuti flyter det röda omkring. Livsviktigt för oss alla, och jag skulle egentligen vilja ge blod, men jag är nervös, precis som Rickard. Jag har knappt ens gett blodprov, men gillade aldrig sprutorna i skolan. Fast vem gör väl det egentligen.

Har alltid tyckt att mina ådror/vener, eller vad de nu önskar kallas, syns så tydligt att det borde gå lätt att ge blod. När jag skulle ta blodprov första gången (som jag minns åtminstone) märkte jag dock att det inte var så lätt som jag trodde, i armvecket passar blodet på att leka kurragömma. Sköterskan på vårdcentralen var uppenbarligen nybörjare och frågade om jag hade någon favoritarm. Det visst väl inte jag, så jag slängde fram armen närmast henne, det verkade mest logiskt. Men hon misslyckades. "Vänta, jag ska bara gå och fråga en sak" känns inte så betryggande då, när man har körtelfeber och inte gillar sprutor. Jag är sjuk, sluta plåga mig! Det kom en annan sköterska istället som lyckades bättre med den andra armen istället. Höger får bli min lyckoarm i fortsättningen. Sen gick jag hem och låg på madrass i vardagsrummet med hög feber i värmebölja och märkte att det inte var någon bra idé att för första gången testa drickyoghurt när man har körtelfeber och problem att svälja.

Har tagit nåt blodprov efter det här tillfället som gick mycket bättre, så jag är i alla fall inget hopplöst fall. Jag är sugen på att ge blod och har funderat på det hur länge som helst, sen högstadiet eller liknande. Spanar ibland in Droppen i Nordstan som har Drop in och överväger att gå in. Jag vet inte ens om jag får lämna blod, men i värsta fall får man ju i alla fall en hälsogenomgång. Annars kan jag ju såklart inte veta hur jag mår, och hur ska jag då fungera i sociala sammanhang när folk gång på gång frågar hur det är med mig? Jag gillar inte nålarna, eller ljudet av blodet som sprutar ut ur mig, men jag tror de är vana vid nervösa människor. "Be gentle." Jag tror det är värt att testa. Måste skrapa ihop lite mer mod först bara. Eller sällskap. Nån som är sugen på dejt på blodbanken? Som inte är vampyr...

Är det inte lite ironiskt med drop in? Blodet ska ju droppa ut, inte in. "Drop in och låt blodet droppa ut." Jojo.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0