Mina föräldrars pensionsplaner.

Pappa kom hem en dag och berättade att han blivit erbjuden jobb i London. Jo tjena, som om han skulle göra det, tänkte jag. Men det gjorde han. Sen började han prata om att skaffa motorcykel. Eller hur, det är bara ålderskrissnack, tänkte jag. Men han köpte en. Mamma var till och med villig att följa med. Nu pratas det om att skaffa husbil. Jag tror inte riktigt på det, för tankarna går såklart genast till matchande träningskläder i velour, vilket antagligen inte har särskilt mycket med Galenskaparna att göra, nej då.



"Men så en dag sa jag till frugan, vänligt men bestämt:
Vi skaffar oss ett hus som går på hjul och därmed jämt."


Jag tror nog pappa är den drivande kraften i detta, så vissa likheter måste ju finnas. När de hade segelbåt förut skaffade de likadana collegetröjor i samma färg som båten, med namnet på. Jag undrar hur det här ska gå. Till sommaren tänkte de tydligen hyra husbil för att testa livet som husbilare, för att skaffa egen sen antagligen.

Pappa har i flera år sagt sig vara schuschu (27) för hur det uppenbarligen ljudligt tilltalar hans humor, så vi är kanske lika gamla nu då. Nä. När han fyllde år i höstas var han säker på att han fyllde 57. Tills mamma påminde honom om att han bara fyllde 56. Då blev han lite upprörd. "Fan, det betyder ju att det är ett helt år till kvar till pension!" Pensionsplanerna har sett ut på alla möjliga olika sätt, det är svårt att hänga med där. Nu är det husbil som gäller, men allt ifrån Småland till att köpa ut sommarstugan, är något som har diskuterats.

Husbil vs sommarstuga. Hm. Å ena sidan gräsliga kläder och å andra sidan gräsätande inbrottstjuvar. Svårt där. Sommarstugan ligger i en kohage. Ja, i. Ibland smiter kossorna in på tomten och äter grönt som lämnas kvar brunt, plus att de slickar på fönsterrutorna. Det är slemmigt.

Det är mycket möjligt att en tid kommer komma där jag behöver ta hand om mina föräldrar, men det är inte nu. Pensionsplaner överlämnar jag till dem. Och om kläderna blir tillräckligt gräsliga kan jag ju alltid låta bli att hälsa på.

Muuuu!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0