Kyckling och vägarna till Rom, så många...

Skrev ner lite recept på kyckling till en kompis, tänkte jag skulle dela med mig det till fler, när det nu så påpassligt hamnat i skriftligt och digitalt format. Mycket nöje!

Det här lagade jag för att fira in det nya året 2005.
Nyårskyckling för fyra personer
Sätt ugnen på 225 grader. Lägg fyra kycklingfiléer (ev. lite förstekta) i en ugnssäker form. Krydda med 1/2 tsk salt och 1 krm vitpeppar. Blanda 2 dl creme fraiche med 50g finhackad rökt skinka, 2 msk hackad persilja, 1 msk fransk senap, ca 1 dl thai sweet chilli sauce och 2 dl lagrad ost. Bred blandningen över kycklingen. Stek i mitten av ugnen 20-25 minuter.



(Enkelt och gott. Tror dock att vi gjorde mer sås än i receptet, typ dubbelt så mycket kanske.)

Det här lagade jag för att fira in nästkommande nytt år, 2006.
Citronkyckling med vitlök, 4 portioner
3 stora vitlöksklyftor
1 citron
2 msk vegetabilisk olja
2 msk smör eller margarin
4 kycklingbröstfiléer à ca 150 g
3-4 msk hackad storbladig persilja
salt och peppar

- Skala och skiva vitlöken tunt. Strimla citronskalet fint med zestjärn och pressa juicen ur hälften av citronen
- Smält olja och smör, svag värme, vid tjockbottnad stekpanna. Stek filéerna ca 8 min på varje sida eller tills de är genomstekna. Lägg filéerna på en tallrik och håll dem varma.
- Stek vitlöken i samma stekpanna i 30 sek. Tillsätt 2 msk vatten, det strimlade citronskalet och persiljan. Rör om och krydda med salt och peppar. Låt puttra i någon minut och häll sedan skyn med vitlök över kycklingen. Servera.

(Minns att något brändes, tror det var vitlöken, som vi lyckades bättre med på andra försöket.)

Fetafyllda kycklingfléer i tomatsås, 4 portioner
4 kycklingfiléer
1 tsk salt
1-2 krm salt
100 g fetaost, max 16% fett (kan ersättas med soyabaserad hårdost)
1 förpackning (500 g) krossade tomater, gärna med basilika
0,5 tsk salt
1 krm peppar
1-2 pressade vitlöksklyftor

Lägg kycklingen på skärbräda. Krydda med salt och peppar. Lägg en bit fetaost på varje filé och rulla ihop. Fäst med små trästickor. Koka upp de krossade tomaterna och krydda med salt, peppar och gärna pressade vitlöksklyftor. Lägg i kycklingen och låt koka under lock 10-15 minuter. Servera kycklingen med sås, potatis, sallad och bröd.
Tips: Klipp färska kryddor över, som oregano, timjan eller basilika.

Hulken
Bred pesto på mjuka vetetortillas. Stek kyckling i små bitar och lägg i mitten på brödet. Tillsätt tärnad fetaost och sallad, främst salladsblad och tomat. Solrosfrön om så önskas. Rulla ihop brödet och klä in i folie så det blir lättare att äta. Går att ta med som matsäck, men pestons olja kan läcka så ta med papper att torka med!

Jag åt mycket kyckling när jag bodde i Uppsala och hittade på många egna recept som jag ibland skrev ner.
Annas ananas-kyckling, 2 portioner
Dela en (stor) kycklingfilé i små bitar och stek dessa. Blanda i en halv burk krossade tomater, 2-3 msk lätt creme fraiche, ca 2 msk thai sweet chilli sauce, lite soya, salt, peppar, lite grillkrydda, lite curry och ca 3 st ananasskivor delade i bitar. Låt koka några minuter.
Det blir en stark tomatsås vars styrka vägs upp av friskheten i ananasen. Serveras med fördel till färsk pasta och tomat.

Kommentarer
Postat av: Larsson

"Jag åt mycket kyckling när jag bodde i Uppsala..."

Ja, båda dagarna ;)

2009-07-22 @ 00:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0