Hejdå E-on. Hej GodEl!

För ett år sedan kom en tjej (plus en till tjej som skulle lära sig) hem till mig och fick mig att teckna avtal hos E-on. Det lät så bra, att de hade miljövänlig el och så vidare. Strax därefter fick jag (det var nog naturskyddsföreningens hemsida eller liknande) se att typ 80% av deras el, samt andra stora elleverantörers, inte alls var miljövänlig. Jag bad om svar på detta, vilket jag fick strax efter sista dag att ångra sig på innan avtalet blev bindande.

Lat som jag är orkade jag inte göra så mycket åt saken och nu har ett år förflutit där jag bara betalat mina räkningar. De uttryckte sig gulligt den gången jag hade glömt att betala en räkning, alltid något positivt förvisso. Det har varit praktiskt med bindande avtal när man inte orkar prata med försäljare om det. "Jag är bunden" "OK, hejdå."

Nu har ett år gått och mitt avtal löper mot sitt slut. I och med detta har de lyckats irritera mig igen. Först ringde en kille till mig och ville förlänga mitt avtal. Jag tycker inte om att vara bunden. Köpte till exempel min nuvarande mobiltelefon ganska dyrt för att slippa detta. Jag sa att jag inte var intresserad av att förlänga avtalet i bindningstid, det kunde få fortsätta som det var. Kort tid därefter får jag hem ett brev där det står att mitt avtal håller på att ta slut och att om jag inte svarar dem senast ett visst datum blir jag bunden ett år till. Det tycker jag är särdeles fult sätt att hantera det hela på, så jag ringde upp dem för att protestera. Då hade jag inte kollat på elmarknaden för bättre alternativ. Jag vet om min egen lathet, kände på mig att jag antagligen skulle fortsätta om det fick vara ifred, men påpekade återigen att jag inte ville vara bunden.

Några dagar efter detta, fick jag idag ytterligare ett brev med avtalsbekräftelse. "Vi är glada att du har valt E.ON igen. Om du vill ändra ditt val meddela på telefon senast 22 juni. Därefter är ditt avtal bindande." Det var liksom droppen som fick mig att bestämma mig, nu byter jag elleverantör!

Det känns som att de inte förstått  någonting. Det känns falskt att marknadsföra sin miljövänliga el, när så stor del av den inte är det, även om den elen jag tar del av är det. Jag har gång på gång påpekat att jag inte vill vara bunden och de fortsätter försöka få mig bunden. Särskilt efter mitt senaste samtal borde de ha sett över sin formulering. Kanske handlar det bara om missförstånd, men nu struntar jag i det. Jag vill inte vara kund hos dem längre och det har jag också ringt och sagt. De hade kanske kunnat behålla mig längre om de ansträngt sig lite mer.

Först kollade jag på elskling.se för att försöka jämföra olika elbolag. Kände mig fruktansvärt el-obegåvad, det finns så mycket frågor och de blir snarare fler ju mer man försöker läsa om det. Fast? Rörligt? Bundet? Hur väljer man? Jag kände mig nästan lockad att ge upp, för djungeln kändes ogenomtränglig och jag hade ingen machete att hugga mig igenom den. Sedan kom jag ihåg GodEl. Jag gick in på deras hemsida och läste mer. Elpriset känns inte så dyrt, och det känns som om man kan göra en god gärning, utan minsta ansträngning, då pengar som tjänas inte går till aktieägare, utan istället till vafri välgörenhetsorganisation.

Jag har nu tecknat avtal hos GodEl, som börjar gälla 1 augusti. Jag både tror och hoppas att de kan göra mig mer nöjd.

Hejdå E.ON, hälsar en missnöjd fd kund.
HEJ GODEL! hälsar en förväntansfull ny kund.

GodEl... det låter som en släkting till Kal-El.
Tänk om GodEl också har superhjältekrafter precis som Stålmannen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0