There and back again.

Vi åkte från Göteborg kl 13 i onsdags och kom tillbaka kl 05 imorse. Lübeck, Nürnberg och Erlangen har fått träffa 48 korister och en trevlig dirigent. Jag har haft en härlig resa. Nu känns det lite konstigt att vara hemma igen, ensam och utan inplanerade aktiviteter. Här kommer en liten reseskildring.

Det är inte särskilt bekvämt att åka buss i 18 timmar,
tur att det inkluderade två timmars sightseeing i Lübeck.

När vi kom fram sju på morgonen åt vi frukost utanför bussen, nedanför borgen som var vårt Youth Hostel. Förutom rummen där vi sov 4-6 stycken per rum förvaltade vi även Albrecht Dürer-rummet där vi övade inför konserterna. På bilden avnjuter trötta manskorister damernas Salve Regina. Det påminner dock om en samling lik.

En karta över Nürnberg för synskadade, gulligt med blindskrift och allt. Fredagens konsert blev utomhus i Nürnberg eftersom Frauenkirche (i bakgrunden) blivit dubbelbokad. På torget utanför samlades dock ganska många människor för att lyssna på oss, solen sken och de såg ut att njuta, liksom vi.

Vi skulle bada, men det var "Baden verboten" eftersom algerna gav utslag. Till och med vattnet i staden såg fräschare ut. Vi stannade ungefär två timmar på strandens gräs och i solen var det flera som blev rosa, inklusive jag själv. På konserten blev det en fin kontrast till tjejernas vita klädsel.

Vi besökte ett slags ölmuseum. Under marken hade flera källarutrymmen kombinerats under andra världskriget och vi fick gå runt i dem, maffigt. Öl var viktigt, särskilt eftersom vattnet förorenades genom avlopp, så de flesta användes för tillverkning av öl, men det fanns även gurknedkast där. Vi hittade även en övergiven rullator, oklart var ägaren var eller varför den övergetts. Även vi övergav den och åter ovan markytan festade vi vidare med ölprovning och bland annat serenader. Dirigenten fick en av alla killar samtidigt.

I Erlangen där vi hade konsert och fest på lördagen fanns den här skylten.
It's not over till the fat lady sings sägs det ju, så jag antar att det är över nu då.

Strax utanför Nürnberg fanns något slags monument från nazisterna.
Här har Führern stått och sett sina marscherande trupper.
Det var mest grå asfalt och betong, så det kändes inte som särskilt mycket att se.

På vägen hem kom en överraskning: det finns berg i Tyskland!