Jag ska förändra det offentliga rummet.

Den här veckan består av en kurs på HDK - Högskolan för design och konst. Introduktion idag och redovisning på fredag. Däremellan ska jag individuellt ta reda på något jag vill förändra i det offentliga rummet och genomföra det, eventuellt med hjälp/stöd från andra i klassen. Det ska dokumenteras och visas upp på fredag.

Nu är då frågan: vad vill jag förändra och hur?

Det som först kommer till tankarna och som även diskuterades idag är Konstfacks klotterfilmer. Jag har även tänkt på tv-programmet "Ballar av stål" som jag sett reklam för. Om vi gör något olagligt är det lärarna polisen kommer till, inte oss. Så sa de, men jag tycker det låter konstigt. De sa också att om vi tänkte något jätteolagligt så kunde vi väl komma till dem först och berätta det. Jag vill inte bryta mot lagen. Jag vill göra något snällt, medmänskligt, något som kan uppskattas och ge ett högre värde till något. Särskilt i kontrast med de idéer som kom från lärarna.

Funderingar:

- Se till så trafikanter lämnar plats för avstigande vid spårvagnen och liknande, för det är de kassa på.
- Le mot folk, ta i hand och önska en trevlig dag - inkräkta lite på den personliga sfären.
- Se till att uppmärksamma folk som slänger fimpar eller liknande - ursäkta du tappade något.

Jag måste fundera vidare på detta. Tar gärna emot förslag och idéer.

Kommentarer
Postat av: Pumlan

Jag tänkte genast på de människorna som förändrar det offentliga rummet genom att sticka och klä statyer, lyktstolpar och parkbänkar eller broderar på bussarnas eller spårvagnarnas säten.



Nästa tanke som dyker upp är de där A4-lapparna med Loesje från 90-talet. "Mobiltelefon. Nu för tiden är det okej att prata för sig själv."



De idéerna är ju redan använda, men icke desto mindre är det små förändringar som glädjer många.



Sa verkligen lärarna till er att om ni gör något "jätteolagligt" så skall ni komma till dem?! Det låter helt sanslöst i mina öron, i princip som om de uppmanar er att bryta mot lagen!



Kolla gärna in min nya bild- och videoblogg (första inlägget idag så vänta inte för mycket):

http://pumlans.blogspot.com

2009-03-30 @ 20:36:16
URL: http://pumlansvarld.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0