Duvungarna har lämnat boet, men det är ändå inte tomt.

Nu har duvungarna flugit iväg. Häromdagen såg jag hur en av dem flaxade sig upp någon decimeter i luften. De såg nästan ut som helt fullvuxna duvor. Nu är dock problemet med hur jag ska undvika en ny kull. På ett sätt är det redan för sent. Jag hade tänkt vara snabb med att rensa bort lådan och sätta upp läskiga saker eller så när de lämnat boet, men duvföräldrarna var snabbare än mig, så det ligger redan två nya ägg där nu. Lyckades skrämma iväg pappan och därunder låg de. Har sett mamman ligga bredvid ungarna ett tag nu, så de verkar verkligen se till att inte förlora någon tid. Kullar omlott med varandra.

Suck.

Det har varit ganska kul att ha duvorna här och se dem växa upp. Lite som husdjur. Men nu är det slut på det roliga, det är min tur att använda balkongen nu, de får inte en och en halv månad till. Nu vet jag dock inte riktigt vad jag ska göra, eller hur. Jag antar att jag får slänga lådan och äggen, eller ta med dem till förskolan kanske. Det känns lite som mord, så jag måste samla lite moralisk rättfärdighet först. Konstigt egentligen, hönsägg äter jag ju hur lätt som helst. Har väl börjat skaffa mig en relation till just de här duvorna eller nåt.

Är det någon som vill adoptera två duvägg?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0