Mun mot hand med Tomas.

- Hej, jag har tid halv elva. Jag undrar... hur frisk behöver man vara?
- Hur sjuk är du?


Berättigad fråga. Förkyld, möjligtvis lite förhöjd kroppstemperatur, men visst klarade jag mig. Jag var ju inte jättesjuk. Inte idag heller, men stannar hemma för att kurera mig. Måste bli frisk till helgen, det är ju konsert! Och jag har solo, så måste bli bra i halsen.

Jag gick i alla fall till tandläkaren igår. Som tur var kunde jag andas genom näsan, annars måste det vara jobbigt att gå dit. Det är en lätt klaustrofobisk känsla man får där man ligger och känner hur man egentligen vill svälja, fast inte vet vad det man sväljer innehåller så man vill hellre skölja och spotta, men hur ska man berätta det där man ligger med diverse saker i munnen och försöker komma fram till var man ska titta. Tandläkare Tomas var trevlig men vi känner ju inte varandra, så det känns inte naturligt att titta honom i ögonen. Särskilt inte när han tittar i min mun. Så vad ska man titta på? Lampan finns där och oftast blir det den, trots att det är lite ljust. Det är ju å andra sidan poängen med en lampa, hur vore det med en lampa som gör saker mörkare? Den lampan skulle jag tycka var häftig eller alternativt reklamera.

Det finns inte så mycket spännande saker i taket. Det känns dumt att blunda. Det är befogat vid polering eller liknande när man kan blunda för att det inte ska hamna diverse otrevligheter i ögonen. Det är en socialt knepig situation, där problemet helt ligger i besökaren, tandpersonerna är ju vana. Tandhygienisten/sköterskan eller vad hon nu var... Marie polerade. Mitt i, när munnen temporärt var tom, frågade hon om den bok jag hade med mig för att läsa i väntrummet:

- Är den bra?

Hur utförligt ska man svara? Risken är ju att det snart kommer in massa saker i munnen igen och då blir det så svårt att prata. "Dhu fhöchståh dhe hahla oh eh tscheh schoh blih höherrgihreen".... Nä, kanske inte.

Resultatet blev ett hål som behöver lagas. Kostnadsförslag 680 kronor. Det känns ju väldigt lockande att ringa och boka tid för att åtgärda detta. Hm. Sen är frågan om man ska nappa på att betala 35 kronor i månaden för att fixa eventuella tillkommande saker "gratis" i framtida tre år?

Kommentarer
Postat av: Therese

Jag hade också ett kostnadsförslag på runt 600... som om jag åtgärdat det hålet än... det får fan vänta.

2009-05-14 @ 12:20:17
URL: http://ekorren.de/therese

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0