En historia om hantverkare och ett kök.

11 augusti felanmälde jag min diskbänk som fått ett litet, litet hål i diskhon. En sommarvikarie kom förbi för att titta och tätade hålet temporärt med silikon och gaffatejp. Sedan följde en lång väntan. Först glömde de bort mig och vikarien beställde inte alls en ny diskbänk som han sa. När jag ringde för att se hur det gick för dem så kom en ordinarie fastighetsskötare förbi för att titta på diskbänken igen. Han pratade om att det skulle räcka med att byta ut halva diskbänken bara. Efter mer väntan ringde rörläggaren till slut, för några veckor sedan. "Är du hemma imorgon?" Det är framförhållning det. Han skulle komma veckan därpå. Och sedan veckan efter det. Idag kom han dock till slut. "Jag kommer vid halv åtta-åtta." Och det gjorde han, men jag tycker inte om cirkatider så tidigt på morgonen, jag vill ju sova så länge som möjligt.



- Jag måste nog ta bort allt kakel, men det kanske inte gör dig så mycket?
- Nä, det är helt ok att bli av med de bruna blommorna. Faktiskt.


Rörläggaren och plattläggaren kom vid åtta. Han har tagit min gamla diskbänk med hål i och ersatt den med en med blå skyddsplast. Plattläggaren har börjat ta bort kaklet. Ena väggen är gips, så den kommer antagligen gå sönder så han får laga den. Det hela känns skrattretande egentligen, hur mycket som ska göras för att ett litet, litet hål mystiskt uppkommit i diskhon. Det ser ungefär ut som om någon slagit en spik igenom, eller något ännu mindre. På grund av detta får jag i princip ett helt nytt kök känns det som. Jag ska tapetsera om också. Tapetseraren verkar vara en rekorderlig karl, som förhoppningsvis inte är som andra hantverkare utan gör saker direkt. Han har försökt flera gånger men det kändes bäst att vänta på att diskbänken blev färdig först. Ska se om jag kan boka in honom snart också så det blir helt färdigt snart. Förhoppningsvis sker detta inom två veckor.

Varför är hantverkare så tröga generellt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0