Barnintervju.

Första praktikveckan avklarad. Det är 20 härliga ettagluttare och många lärare med dubbelnamn. Jag känner mig inte helt tillfreds i skolan, är nog hellre med yngre barn som inte kräver lika mycket planering. Just nu känner jag mig mest som ett bihang. Jag gör lite saker, men tittar annars mest på. Har gjort två intervjuer idag och det blir nog två till i nästa vecka. Härliga svar man får. Dessa är från en kille som kan läsa ganska bra redan och är intresserad av att lära sig saker och har bra minne för det han lärt sig.

Vad ska man få göra i skolan: Jobba lagom mycket i den höjden man kan. Läsa korta ord, få lite lagom. Det ska inte vara för svårt.
Vad ska man inte få göra i skolan: Inte slåss, inte rast hela tiden, då skulle man inte lära ett enda dugg, men lite rast ska man få ha. Inte kasta stenar, säga fula ord, mobba någon annan.
Hur skulle det vara om ingen på hela jorden kunde läsa: Väldigt jobbigt om ingen kan läsa, om man har de jobb man har nu. Behöver kunna läsa för att läsa matteboken. Behöver läsa för matte, men inte matte för att läsa. Jobbigt om bara en kan läsa på hela jorden, då skulle alla behöva komma till just han.
Vad skulle hända om alla bokstäver tog slut: Man skulle inte kunna prata, läsa, skriva, jobbigt att kommunicera då om man inte är bra på teckenspråk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0