Man ser och hör det man vill.

Olika texter och klipp har fått mig att fundera på det där med att se vad man vill se och höra vad man vill höra. Det finns ju många exempel på folk som "hittat" alternativ text i musik från andra länder. Ett klassiskt exempel är rysslands nationalsång med text som "stackars negerslav, hans kön skall vårta ge, polis sprang i lag". Det är klart att det inte är det de sjunger, men om man lyssnar för att höra just det så framträder det såklart. Det finns många helgonbilder och annat som folk "ser". Man kan se olika saker i molnformationer, spräckliga mönster av olika slag.

Jag hör lite dåligt och det kan ge upphov till roliga felhörningar även utan att jag förväntar mig höra något särskilt. Hjärnan får inte tillräckligt med information och tolkar de fragment den får fram med hjälp av tidigare referenser och erfarenheter. (Hej Vygotskij!) Det kan väl förvisso liknas med att höra det man vill höra, eftersom man vill förstå. Jag kan inte ryska, då är det lättare att höra svenska i det hela för att det låter likt. En tjej pratade i mobil: "Ja, vi kan gå ut, men jag tror jag vill vänta med samlag tills jag är piggare." Fast egentligen sa hon Slumdog och syftade till filmen Slumdog Millionaire.

Min poäng är: jag tycker det är intressant. Var källkritisk men finn glädje i humor som uppkommer på dessa sätt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0