Reflektioner kring en flytt.

  • Att flytta när man är sjuk och har feber är ingen hit. Bör helst undvikas.
  • Första uppvaknandet i nya lägenheten, det känns bra. Utanför leks det i sandlådan med en gigantisk grävmaskin och spade. Ser ingen hink. Resultatet blir en nyplanterad gungställning. Vad är det med killar och stora leksaker?
image60
  • Allting blir ett mycket större projekt när ens liv är nerpackat i kartonger. När rösten försvinner lockar nyponsoppa, men det är inte bara pulvret som ska hittas, även kastrull, lock, mått, visp och trasa att torka upp det spillda med. Nöjer mig med att uppskatta mängden, vispa med gaffel och dricka ur glas. Spisen är fortfarande befläckad med nyponsoppa.
  • När ska man lära sig att hitta hem ordentligt? När ska jag inse att det är här jag bor nu?


Komma ihåg till nästa flytt:

  • Rensa ut mer saker i förväg.
  • Fortsätt skriva på kartongerna vad de innehåller.
  • Blanda helst inte olika sorters rum i samma kartong.
  • Tänk gärna på vad som bör packas upp först och koncentrera det till en specifik kartong.
  • Se helst till att inte behöva göra allting (flytta och städa) på en och samma dag.
  • Om det är möjligt börja gärna bära ut mot entrén innan flyttfärdmedel har anlänt, för att spara tid.
  • Flytta hellre på en helg när fler har möjlighet att hjälpa till.
  • Skaffa körkort.
  • Flyttkartonger är det bästa att flytta i, för att stapla enkelt under flytt.
  • Tänk igenom hur lägenheten ska möbleras, var allting ska vara.
  • Var realistisk, internet och telefon används antagligen inte första dagen, behöver inte kopplas in på en gång. Kontrollera att internet inte redan ingår. (Antagligen har jag dubbelt nu.)
image61image62
Knappt packat upp nåt alls än.                                         Pressa!

Kommentarer
Postat av: Mala

Stackars dig som är sjuk men hoppas flytten har gått bra ändå. Ser fram emot att få komma å hälsa på och se hur du har det i ditt lilla krypin. Är du i gbg i trettonhelgen?

2007-12-06 @ 09:35:10
URL: http://momalola.blogspot.com
Postat av: Charlotte

Så flyttfågeln har landat! Stackare som är sjuk, det är tillräckligt jobbigt att flytta frisk. Men det värsta är ju över nu i alla fall, och du verkar ha dragit nyttiga lärdomar till nästa gång, eller till en möjlighet att extraknäcka som proffsflyttgumma.
Det tar lite tid att hinna landa både fysiskt och psykiskt, men det dröjer nog inte länge innan du vaknar en morgon och känner dig som hemma. Gå nu inte vilse bara så du verkligen kommer hem - kanske dags att skriva till en portabel gps på önskelistan?

2007-12-06 @ 11:08:42
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: Annchen

Konsert imorgon, på lördag och nästa lördag så hoppas rösten följer med resten av kroppen nu snart, för jag känner mig iaf piggare nu. Trettonhelgen låter som januari där ja. Det borde jag vara. Vet inte än om det blir nyår i Stockholm eller Göteborg, men om inte annat åker jag tillbaka strax efter nyår, om inte innan. Du är så välkommen så. Ska bara packa upp och så, men det lär jag väl hinna på en månad :-)

Charlotte, jag har nog lyckligtvis inte riktigt lika dåligt lokalsinne som dig ;-) så jag tror inte jag behöver en GPS. Kör ju inte själv. Har inte satt mig på fel spårvagn och tror inte jag kommer göra det heller, är mest en känsla av att "jaha, men när ska jag åka till skf igen då?" Känner mig egentligen hyfsat hemma redan annars, även ouppackad. Faktiskt. Lyssnar på de automatiska dörrarna som öppnas och stängs hela tiden. Tittar på duvporr på balkongen. Tanter med rullatorer ingår i utsikten. Hur kan man inte trivas? :)

Det är nåt visst med känslan av att det här är mitt.

2007-12-06 @ 14:25:28
URL: http://naktergalning.blogg.se
Postat av: Charlotte

Låter som home sweet home!

2007-12-07 @ 16:24:45
URL: http://www.charlotte.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0