Serviceyrkets feminism.

-Skulle du kanske kunna vara så vänlig att möjligtvis
försöka ställa varorna på rad med streckkoderna mot
dig om du orkar? Det skulle underlätta så mycket för
mig om du skulle kunna göra det...

-Bygg inga varuberg!




Det ska ju finnas ett visst sätt för kvinnor att uttrycka sig på. Och visst, jag behöver inte titta längre än till min egen mor för att märka det väldigt tydligt. "Sen lite senare om du får tid kanske du skulle kunna städa ditt rum lite grand?" Jämfört med pappa som kanske skulle säga "Nu måste du ta å städa!" Båda meningarna betyder samma sak, men uttrycks mer bestämt och med färre ord av män. Generellt sett, såklart. Och jag tänkte på det idag... hör serviceyrken ihop med denna feminism på något sätt? De är ju oftast rätt kvinnodominerade. Att linda in vad som kanske annars vore barska ord i andra, mindre farliga ord så de inte landar så hårt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0