Hur den blå glassen hindrade vampyrerna.

Trenden håller i sig, det är när jag vaknar till en aning innan jag vaknar på riktigt från sömnen jag minns bäst vad jag drömmer. Man minns det så bra precis när man vaknar, men sen försvinner det ändå så fort. Därför minns jag inte den första drömmen jag hade, men skyndar mig att skriva ner det jag drömde nyss, innan jag glömmer det.

Det var en stor gammal skola, som påminde lite om ett kloster. Det var några få elever kvar som inte var vampyrer. På en middag fanns de ibland oss, vampyrerna, som vanliga människor. Den kvinnliga, medelålders, blonda rektorn förmodades vara vanlig människa men var ändå vampyr. Hon skickade över blod till en vampyr på andra kortsidan bordet för att få honom att förvandlas. "Ta hand om dem alla tio nu" när vi förmodades vara elva kvar, och då förstod vi att hon redan var förlorad i kampen. Jag flydde genom korridorerna, genom många olika slags gamla dörrar. Det var faktiskt väldigt fina dörrar.

Det kanske låter som en mardröm det här, men jag var nog aldrig rädd. Det var liksom bara en vampyrdröm. Hur som helst börjar de komma ifatt mig så jag stannar till slut i ett litet bås som har tygdraperier framför ingången och håller hårt med handen ihop dessa så de inte ska kunna komma in. Fullt logiskt att tyg hindrar vampyrer. Drar upp benen så de inte ska se att jag är där, men de ser en bit av min kjol, tydligen har jag skoluniform på mig. Andra vampyrer tillkallas, för de kommer faktiskt inte in där. Det finns en snäll vampyr som de håller fast för att han inte ska kunna hjälpa till, hans relation till mig är oklar, kanske min bror, men han sliter sig loss för att komma och hjälpa mig. Under tiden har tygdraperiet på något konstigt sätt ersatts med en stor, rund, blå pinnglass, som de inte alls kan komma in genom heller. De sprutar något från en sprayflaska som gör att den blå glassdelen spricker och blottar den vita vaniljgräddglassen i mitten.

Jag vaknar.

Det känns som jag aldrig drömmer tillräckligt långt för att komma till slutet på en dröm, inte så att man kommer ihåg det i alla fall. Fast jag tycker om när jag minns vad jag har drömt. Även att skriva ner det, så man minns det ett längre tag. Tänkte delge gamla drömmar jag har skrivit ner tidigare vid något tillfälle också. Drömmar är intressanta med sina ologiska hopp och att försöka tolka vad ens undermedvetna vill säga en. Antagligen drömde jag om glassen för att jag tittade på glassbilder från en fototävling igår, vampyrerna kanske är där för att jag tänkte på Förhäxad. Men hur kommer man på att man ska åka rutschkana på en tortilla?

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Vilka fantastiska drömmar du har - de skulle kunna bli filmer. Väldigt surrealistiska filmer, men ändå... Jämfört med dig har jag världens tråkigaste drömliv, inatt drömde jag att någon ville tvinga mig att flytta till Löddeköpinge...jag har ingen aning om varför.

2007-11-14 @ 13:39:06
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: Sus i dus

Länka på du bara! Det är bara kul!
Tack för dina kommentarer om tvillingar, intressant.
/sus

2007-11-14 @ 13:48:45
URL: http://sus68.blogg.se/
Postat av: Annchen

Haha, jag har banala drömmar också. Särskilt under skoltiden hände det då och då att jag drömde drömmar som kunde vara från verkligheten, så att man efteråt fick gå och fundera på om man verkligen haft det där samtalet med en person, eller om det var något man drömt. Eller varför inte klassikern från när man var liten och drömde att man gick på toaletten och kissade på sig på riktigt.

Du kanske skulle ta dig till Löddeköpinge, det finns nog ett meddelande till dig där, som kan förändra ditt liv. Eller så vill du bara få en paus från verkligheten ett tag. Åk på semester. Till Löddeköpinge eller nån annanstans :)

Sus, tack, nu har jag "snott" den :)

2007-11-14 @ 13:57:51
URL: http://naktergalning.blogg.se
Postat av: Charlotte

Du kanske har rätt - jag ska ju åka till Polen på spa i nästa vecka, det kanske är mina drömmars Löddeköpinge?

2007-11-16 @ 16:18:26
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: Annchen

Försökte använda textöversättningsverktyget till att översätta Löddeköpinge, men det fanns varken på grekiska eller tyska, polska fanns inte ens som alternativ. Men tycker ändå du kan försöka att fråga efter Löddeköpinge när du är där.

2007-11-16 @ 20:15:35
URL: http://naktergalning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0