Doften av nybakat bröd.

Ska bjuda kören på fika ikväll ihop med en till som bakat bullar. Hade inte tänkt smaka innan dess, men till slut kunde jag inte låta bli ändå. Det är något visst med nybakat. Det var godare än jag kom ihåg också. Receptet kommer från f.d. "sambon" C's mormor och är väldigt lätt att göra. Tur för mig det, jag hade lite prestationsångest innan! Väldigt gott blev det iaf!

2,5 dl vetemjöl                     0,5 tsk salt
3 dl grahamsmjöl                 1 tsk bikarbonat
0,5 dl linfrö (helt)                 0,75 dl sirap (brödsirap)
0,5 dl vetekli                       3 dl filmjölk
0,75 dl russin

Rör ihop allting och ha i smord form i ugnen 45 minuter på 175-200 grader.

image38


Uppdatering: Brödet blev väldigt uppskattat på körfikat.
"Som godis" var omdömet och receptet blev efterfrågat.

Kommentarer
Postat av: Charlotte

Jag och bröd brukar bara vara en lyckad kombo när vårt möte sker på ett bageri. Men det här såg ju faktiskt både gott och lätt ut - det ska inte alls jäsas och knådas och sånt trist?

2007-10-30 @ 12:52:44
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: Annchen

Nope, ingenting sånt, det ÄR verkligen bara att röra ihop, ha i form och i ugnen, och sen bara välta ut brödet ur formen så är det färdigt! Superenkelt! You can do it!

2007-10-30 @ 23:50:53
URL: http://naktergalning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0