Fortkörning.

Vad är det med pojkar och att köra fort? Visst finns det tjejer som gillar det också, men ska man generalisera så verkar det vara en hel del pojkar som tycker om att köra fort. Vad är det som lockar? Adrenalinet? Att få bryta regler? Att kunna skryta om det och få känna sig lite macho? Att få en typ av rysk roulette? Jag gillar inte fortkörning, men det är ju skillnad på att köra 10 km för fort och 100 km för fort. Jag tycker inte att det är en lek som vissa verkar anse. Jag tycker det är onödigt att köra fort bara för att det är kul. Då kan man hellre göra det på speciella platser istället. Även om det känns som man har koll så kan det hända nåt som gör att man kraschar och man kan dö eller skada andra. Är det adrenalinet man är ute efter så hoppa fallskärm eller nåt istället. Gå på Gröna Lund eller Liseberg. Kör försiktigt.

Jag vet att det finns klagomål på att vissa kör för långsamt också och att osäkra omkörningar då sker. Det finns alltid olika åsikter. Visst kan man göra fel på många olika sätt och säkert kan man alltid hitta något att klaga på. Många hastighetsmätare visar ju fel dessutom. Men återigen syftar jag mest på mer extrema fortkörningar. Håller man en viss hastighet så tar det en viss tid att bromsa, så är det bara. Det är inte bara en själv det handlar om, även andras hälsa och egendom står på spel. Jag anser att hastighetsbegränsningarna är där av en anledning och jag tycker de bör eftersträvas. Och jag vet redan att det här inlägget antagligen kommer få medhåll från tjejer och mothugg från killar. Boys will be boys.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0