Kan någon annan bestämma hur lång tid man får sörja?

Jag antar att ni minns den stora branden på ett disco i Göteborg för några år sedan (1998) när flera dog för att nödutgångarna var blockerade? Det är nu ett lekland för barn och utanför har det funnits ett minnesmärke för de som dog, en slags bänk med bilder på dem, blommor, gosedjur och liknande. Häromdagen upptäckte jag att allting är bortrensat. Allt förutom en bild som är fastskruvad, blommorna ligger i papperskorgen intill.



Det jag undrar nu är om det är bortrensat på officiellt initiativ för att de anser att det gått tillräckligt många år sedan dess för att kunna lägga det åt sidan, eller om det är någon idiot som fått för sig att det vore en kul grej att slänga det. Tyvärr gissar jag nog mest på det senare alternativet, vilket är fruktansvärt. Uppenbarligen använder efterlevande fortfarande platsen i sitt sorgearbete och lämnar blommor och liknande.

På Götaälvbron ser det ut som om det finns sörjande till någon som hoppat.



Det är viktigt för många med en speciell plats för sorg och de som lämnat oss. Hur någon ens skulle kunna få för sig att skämta bort detta övergår mitt förstånd.

Ditt hår skimrade av guld.
Det såg ut som om du sov.
Jag vill tro det.

Kommentarer
Postat av: Therese

Vissa saker har man inte rätt att röra, rätten att sörja och rätten att ha ett minnesmärke borde utomstående respektera. Jag kan bara beklaga att en del människor är födda med hjärtat i plånboken eller i skadeglädjen.

2008-09-07 @ 18:48:23
URL: http://www.ekorren.de/therese

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0