Which one is any key?

Jag har en Asus EeePC900. Söt och billig (1890kr) men fungerar inte så bra. Det är så det brukar vara med mina datorer, det är antagligen en komplott. Det har aldrig gått att uppdatera någonting och nu har det börjat åsamka problem som inte går att överse längre. Innan jul fick jag därför till slut tummen ur och ringde supporten som tyckte jag skulle ominstallera operativsystemet (Linux). Han skulle maila instruktioner till mig. Javisst, bara att det aldrig kom fram. En massa röda dagar senare ringde jag igen idag och den här gången kom mailet fram.

Man tror ju att det är komplicerade instruktioner om de behöver mailas. "Sätt på datorn, tryck på F9, följ instruktionerna på skärmen." Jo, tjena. Det hade inte behövt vara mer komplicerat än så, och det går att säga på telefon och behöver inte mailas.



Kanske utgår de ifrån att allas datorkunskaper är som Homer Simpsons.


"OBS! VAR MEDVETEN OM ATT EN ÅTERSTÄLLNING AV FABRIKATIONSINSTÄLLNINGAR RADERAR ALL DATA PÅ DITT SPARMEDIE. GÖR ALLTID EN SÄKERHETSKOPIA PÅ VIKTIGA FILER INNAN DU GÖR EN ÅTERSTÄLLNING."

Ok, jag kan förstå att det är viktigt att informera om, även om det ter sig ganska självklart i mina ögon. "Säkerhetskopia på viktiga filer" blir i så fall för vagt, om vi nu ska meddela självklarheter för dummies. Jo, om du tar bort allt på datorn... då försvinner allt på datorn. Överraskning! Ta en backup på allt du vill ha kvar, för annars kommer det försvinna. Ok?

"Innan du börjar: Se till att datorn är helt avstängd."

Jadå, men är inte det en förutsättning för att kunna sätta på datorn, som det står i nästa steg att man ska göra?

"Sätt på datorn och börja direkt upprepade gånger trycka på knappen "F9" tills en meny liknande den i länken dyker upp. http://wiki.eeeuser.com/_detail/explain:grub.png?id=explain%3Af9_restore&cache=cache "

Jaha, oj, en länk, ja men det kanske är därför de ville skicka instruktionerna på mail då. En förklarande bild, den är säkert helt nödvändig för att kunna förstå...


...eller också inte.

"Välj "Restore to Factory Settings" tryck ENTER och följ instruktionerna på skärmen."

Söta Supporten... tog ni inte i lite kraftigt med det här ändå?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0