Kvällen innan balen.

Idag ska jag förbereda för bal, bland annat genom att försöka få bort tuschmärken på händerna efter vistelsen bland barnen igår. Brun balklänning + rosa tuschstreck... nja?

Igår kom Christine och Petra hit för en mysig kväll. De hjälpte mig att städa och det blev mycket bättre. Jag behöver skaffa en plan för var fler saker ska vara fortfarande dock. Jag har vissa organiseringsproblem.

Vi satt i mörkret och lyssnade väntande. Spelade ett spel (Mini eller Maxi), tände ljus och kikade gång på gång ut genom fönstret. Vid midnatt åkte Petra hem med sin sista buss och 40 minuter senare kom fyra pojkar förbi och sjöng tre serenader för oss. En alltid lika bra uppvärmning på en vårbalsnatt med mörker, tystnad och sedan serenad.



Dessa serenader är en lustig sak. Det ska vara en överraskning och hemligt, men ändå ska man vara förberedd. Man ska tända ett ljus och ge dem gåvor, utan att synas. Vi gjorde i ordning en påse med punsch (och glas!), after eight, vindruvor och blåbärsmuffins. Satte även på ett brev:

Två små flickor en vårbalsnatt satt
för planerat överraskande sånglig skatt.
Ni är våra hjärtan nära.
Vi vill er uppoffring ära
med denna gåva att förtära
och genom natten bära.

När påsen hissades ner möttes den av fniss mitt i sången, jag antar att det var åt våra nödrim. Efter en serenad måste de ha tittat i påsen och vissa glädjeyttringar hördes, vilket kändes bra. Vi fick tre serenader till slut. Här delar de upp sig i små grupper och åker runt, i Uppsala var alla killarna tillsammans och iklädda frack, trots att det inte heller där var meningen att de skulle synas. Det var en mindre skara de hade att besöka där och inte heller lika utbredd.

Men återigen: jag älskar serenader. Ikväll är det bal och då får jag en till, en personlig. Ikväll kan jag svara med en serenad tillbaka... om hostan tillåter. Jag skulle ju bli frisk för länge sedan!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0