Om frisyren och frisören.

I Österrike gick jag till frisörskola och bad dem klippa topparna. Innan hon började klippa sa hon att jag inte skulle bli rädd om det försvann mycket hår där bak, på tyska. Nej då, sa jag, innan jag hann uppfatta vad det egentligen var hon sa. Det blev väldigt uppklippt och det gjorde underverk för mitt självfall. Hon gjorde inte alls som jag sa, men det var den bästa frisyren jag har haft. Jag har försökt återskapa den frisyren efteråt, men så som jag förklarat den så har frisörerna visat sig skeptiska. Jag klipper mig ganska sällan, det blir bara en eller två gånger per år.

Nu har jag klippt mig igen. Jag tog med en bild den här gången på frisyren från Österrike. Frisyren är nog egentligen helt ok, men upplevelsen var riktigt jobbig, så jag har svårt att vänja mig vid den.

Jag fick lite dåliga vibbar när jag gick in för att boka tid. Det var litet och tomt i både lokal och kalender såg det ut som. Det låg dock bra till för mig och var billigt, så trots viss fundering så gick jag dit.

När jag kom satt hon och åt och frågade om jag bokat tid. Det kändes inte som om hon var beredd på min bokning. Jag visade min bild och hon började klippa innan det kändes som om jag fått förklara färdigt. "Jag ska visa" sa hon, men det går ju inte att ångra sig då. Hon tvättade inte håret, sprayade lite med en flaska men klippte det i stort sett torrt. Jag kände mig varken trygg eller hörd. För mig kändes det som om hon klippte för kort och med för mycket hår. Jag funderade på att gå därifrån, men hur kan man göra det mitt i en klippning? Hela tiden stod det en kvinna vid sidan av och tittade på utan att säga någonting. Jag tror det var en manikyrist, men det kändes väldigt konstigt. Efter 20 minuter kom det in en kvinna och då kändes det som om frisören Mehri bara ville bli av med mig. Hon blev själv nöjd med frisyren och tyckte den blev bättre än på kortet, att jag blev en ny kvinna.

Jag fick min uppklippning som gör att självfallet kan skapa lockar i håret som jag tycker om, men det finns detaljer i frisyren jag inte tycker om och jag tror jag måste glömma frisören innan jag kan tycka om frisyren ordentligt. Jag kommer absolut inte gå tillbaka dit och kan inte alls rekommendera Kvilletorgets Hårvård. Jag tycker snarare att ni ska hålla er borta därifrån.

Jag hoppades att det skulle vara bra så jag kunde få mig en frisör att återvända till, som jag inte gjort sedan jag var liten, men jag får fortsätta leta efter någon som är värd att återkomma till.

Kommentarer
Postat av: Theres

Marie på Saxxe på Vasaplatsen är den ända frisören som får lov att röra mitt hår. Hon är rätt dyr (ca 450 för tvätt+klipp) men du kommer bli nöjd och du kommer definitivt vilja gå tillbaka :) Lycka till!

2011-05-25 @ 19:31:44
URL: http://annathereschampa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0