Amerikansk juridik.

To make a deal. Att låta en mördare gå fri för att komma åt 500 pedofiler. Är det rätt? Ska det kunna vara så att man kan gå fri för vad man gjort bara för att man kan erbjuda något som är bättre? Ska jag då kunna samla på mig tillräckligt med information för att begå brott utan påföljder? Och är det rätt att ta någons liv för att den personen har tagit någon annans liv? Är poängen med straff att man ska lära sig att det var fel det man gjorde och bättra sig? Hur ska man lära sig något när man är död? Eller är det att visa andra att det var fel? Vems liv är då mest värt? Hur visar man att det är fel genom att ta ett liv till?

Jag påstår mig inte veta någonting. Jag bara undrar. Och jag vet att jag har för höga tankar om folk. Är det bra eller dåligt? Är det värre att bli besviken än att inte ge någon en chans? Är det bra att ha höga ideal att försöka leva upp till? Gör det att man kämpar för att bli bättre, eller att man ger upp för att det känns för avlägset?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0