Saker man inte visste.

Uti vår hage handlar om preventivmedel. Växterna som räknas upp skulle vara medicinalväxter som antingen fungerar som preventivmedel eller abortframkallande. Det fick jag lära mig för ett tag sedan när vi sjöng det med kören och någon tog upp detta. Nu får jag istället ta upp det som ännu en sak jag inte visste, att det antagligen är en modern omtolkning. Det stämmer alltså troligen inte enligt Bengt af Klintberg.

Skratten i rajrajrajrajrajrajrajrajraj, även känd som Turistens klagan av Cornelis Vreeswijk, är från barn som löper kalabalik under inspelningen och var inte tänkt att vara med från början men är antagligen en stor anledning till att sången blivit så populär. Det är ju så charmigt med barnskratt.
Jag hittade dessutom den här piffiga lilla snapsvisan, borde inte vara så svår att lära sig:
RAJ RAJ
Mel: Cornelis Vreeswijk
Raj raj raj raj raj raj Segel
Raj raj raj raj raj raj Brygga
Raj raj raj raj raj raj Sjöman
Raj raj raj raj raj raj Ankarkätting



Kommentarer
Postat av: Helen

Vet du vilka barn det är som sjunger? Jag minns att min lekisklass delades upp i två grupper och vi fick sjunga detta om och om igen i ett litet rum medans resten av klassen lekte i rummet brevid. Kan det vara vi eller det kanske bara var en kul grej lärarna gjorde med oss. Jag var trots allt bara 6 år så det är lite svårt att minnas den tiden nu när jag är 36. Tacksam för svar om du har det.Har funderat på det varje gång jag hör den här låten.

2010-08-28 @ 21:59:21
Postat av: Annchen

Nej, jag har tyvärr ingen aning. Är själv lite på jakt efter en inspelning med Eric Ericsson som jag var med i som barnkör för länge sen, så jag förstår att du vill veta :)

2010-08-29 @ 14:29:36
URL: http://naktergalning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0