Memory Lane: Luleå 1994.

Vissa tankar är jobbiga.
Vissa är samtidigt ömma och fina.

Minnen.

Jag hittar en timmes filmklipp från Luleå och farmor och farfar 1994.
Farmor vill inte bli filmad. Hon pratar om sina krämpor.
Min söta farmor med brösten på magen och sjal i håret.
Hon pratar att om de dör idag kommer det ingen pension.
Hon lagar mat och bakar bullar.
I bakgrunden sjunger smörsångaren Christer Sjögren om "där rosor aldrig dör".

Farfar bara myser och ler och trummar med fingrarna mot bordet.
Han lyssnar tålmodigt på fåniga gåtor.
Han spelar yatsy och säger "inkentinken".
Han tittar på mina bröders evighetslånga badmintonmatch.
De spelar över ett nät min händige farfar gjort själv.
Mina bröder är elva år, med ljust hår och stora tänder.
De fnissar och fjantar sig, särskilt när de är medvetna om att de blir filmade.
Kepsarna som skulle böjas precis rätt och hann bli rejält utslitna innan de togs ur bruk.

Minnen.

Man får hålla kvar i de minnen man kan.
Det är tur att det finns hjälpmedel.
Farmor finns kvar, fast ändå inte.
Farfar är borta.
Jag sörjer.

Återstår att se hur morgondagen blir.

Kommentarer
Postat av: Anton (blondast av alla)

Hej, skulle du vilja delta i min nya diamantheader-tävling? Anmäl dig på min blogg nu! =) MvH Anton

2008-05-11 @ 02:49:42
URL: http://indiesponge.blogg.se
Postat av: Therese

Oh! Jag älskar såna här beskrivningar! Får mig att rysa av välbehag och minnas tillbaka på min egna fina barndom. :)

2008-05-13 @ 15:24:02
URL: http://www.ekorren.de/therese

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0