Julförberedelser med inslag av sommar.

Det är kallt i huset. Jag sover i källaren och med huvudet upp mot stenväggen känner man hur kalla de är och de kyliga vinddragen som sveper förbi. Termometern som hänger på väggen visar 16 grader, trots att elementet är skållhett - det räcker inte till. Jag sover med velourbyxor, t-shirt, långärmad sweatshirt, strumpor och raggsockar på mig och ligger under täcke, filt och överkast, med ett extra täcke i beredskap på golvet om det skulle behövas. Vi har eldat brasa ikväll men jag tror inte det hjälper, även om det är mysigt för stunden. Kanske skulle jag inte nekat mammas erbjudande om att köpa tofflor till mig att ha här. Jag förstod att det skulle vara kallt redan i somras när jag var här första gången. Då var det värmebölja och jag var på gränsen till att frysa på nedervåningen.

Mamma försöker locka mig till att bada bastu med henne under julen och kanske borde jag passa på. Jag ska försöka komma i badkaret iallafall! Det är något jag varit sugen på länge och man får väl passa på när det finns tillgängligt, samt att det förhoppningsvis också kan hjälpa upp temperaturen.

Pappa håller på att montera biljardbord. Det är mer pill än man tror, men nu är det i alla fall snart färdigt. Kisel(?)plattor och bivax som ska smälta i springorna och sandpappras och det ska limmas och skruvas och vattenpass och häftpistol... det är mycket pill. När det är färdigt ska det tydligen väga 130kg, får hoppas nästa som ska bo här vill ha biljardbord också, för det lär inte gå att flytta på i första taget!

Tvärsöver gatan bor en vän till mina föräldrar. Vi barn har också umgåtts när de träffats, så vi har lekt en del som barn. Idag tog vi med oss en son till Nyköping för att handla julklappar. Mamma letade bland annat till mig. Det var en konstig känsla med vissa nostalgiska vibbar. "Säg till om det är något du önskar dig." Det är inte så mycket jag önskar mig, så det kändes lite som att få allting jag pekar på. Glöggmuggar, äggklocka och ett sällskapsspel tror jag det blir. Jag vet att jag annars får pengar och då blir det inte av att jag köper något, men det känns ändå dumt att önska sig saker på något sätt. Det känns krävande, trots att det är något som efterfrågas. Vi lottar vem som ska köpa till vem och så behöver man bara köpa en julklapp, för 200 kronor. Ett liknande koncept (fast utan lottning) sker med Stockholmstjejerna, så det är inte så många klappar att skaffa. Kan hända att det blir något mer till någon, men då sker det mer spontant tror jag - vilket känns som present som är mer värda. Jag är inte inne i något julmode... är inte inställd på varken julklappar eller julkort. Hoppas ingen blir besviken som blir utan, du är inte ensam.

I huset har Nisse flugit omkring under dagen. Mamma och jag döpte Nässelfjärilen som antagligen följt med in med veden. Känns konstigt med en färgglad sommarfjäril mitt i vintern. Nisse är fin, men jobbig när han (?) flyger på en. Satte sig på mammas hals ett tag.



Jag försöker landa. Ledighet kommer göra mig gott. Jag hoppas finna julefrid för att ladda batterierna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0