Att gifta bort en kusin.



Sara är det närmsta en syster jag kommer få. Hon är ett år yngre än mig och vi har vuxit upp tillsammans, särskilt på somrarna. Jag åkte till henne och kom hem med östgötsk dialekt som mamma inte alls tyckte om. Hon åkte till oss på sommarstugan och badade i havet, lekte restaurang och så vidare. Vi åkte tillsammans till far-/morföräldrarna (Marmor och Marfar) i Luleå och sjöng sånger, lekte med minisynth i tvättstugan och hoppade över buskarna i trädgården.

Den fjärde juli gifte hon sig med sin Magnus, vid Stensunds slott där de först träffades. Kvällen innan bröllopet åkte Magnus hem till sina bröder och Sara sov med oss tjejer som kom på möhippa. De sågs inte förrän vid vigseln, mycket romantiskt. Möhippan var lugn, vi åt, pratade, spelade Barbro och hade trevligt tillsammans. Även om det var ett litet bröllop är det ändå trevligt att ha fått en chans att lära känna valda delar innan. Det var en speciell känsla att få vara med om förvandlingen innan. De tre brudtärnorna, jag och en till tjej sov över i huset brudparet precis flyttat till (som jag för övrigt blev lite kär i) och följde sedan med till frisören, sminket, hämtade brudbuketten (shit, va dyrt!), stoppade godis i bruden innan vigseln för att ge energi.

Jag fick ta hand om både min och brudens kamera, vilket förstörde känslan lite upptäckte jag för sent. Innan hade jag funderingar på hur rörd jag skulle bli, men jag upplevde det hela genom kameralinsen och på avstånd kändes det som. Jag var lite nervös över min sång innan, men jag verkade röra andra mer än mig själv. Sara såg rörd ut och när jag kom tillbaka till mitt bord efteråt så satt de och grät där. Det spelade tydligen inte så stor roll att jag kom av mig på slutet.

Det är farligt att planera utomhusvigsel i svensk sommar, man vet aldrig hur vädret kommer bli.
De hade dock tur, trots gråa moln var det till och med sol under större delen av vigseln och det var fint under båtresan till Trosa Sjökrog där festen hölls, samt under champagneminglet utanför innan middagen. När vi satte oss till bords öste regnet ner men när det var dags att gå ut och mingla igen innan kaffet var det fint igen.

Tips till de som ska gifta sig:
- Såpbubblor istället för ris är fint, roande och bättre för fåglarna.
- Skaffa en fotograf! Det behöver inte vara en dyr, det kan vara någon ni känner. Andra kan koppla av mer, ni har någon som går in för uppgiften och ni vet vilken kamera ni ska titta in i för att få bra bröllopskort.
- Sminkning på MakeUpStore kostar 500 kronor och då får man ta med sig produkter för samma summa.
- Bryt av vardagen och se till att inte träffa varandra på något dygn innan.

Kommentarer
Postat av: Anna

Brorsan har cyberspejsat min sång: http://www.youtube.com/watch?v=9pv4Q6c8T6Y

2009-07-29 @ 15:16:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0