Hjälp med Göteborgsquiz önskas.

På måndag har vi gruppredovisning av tema. Min grupps tema är "Vår stad" och redovisningen kommer därför gå i göteborgska banor. Vi delar in klassen i fem grupper, som får gå till en station i taget och samla poäng. De drar ett göteborgsk landmärke och gestaltar det med lera, teckning, kroppen eller andra ord och övriga i gruppen får gissa. Det går på tid och poäng delas ut efter hur många rätt de hinner med. Det avslutas med att alla samtidigt får lyssna på göteborgsk musik och gissa låt och artist. Min station är ett slags quiz eller frågesport, som visas upp i form av powerpointpresentation och jag håller på att skapa frågor eller bilder till detta.

Jag behöver hjälp. Just nu har jag slut på idéer och skulle behöva lite tips, inspiration och tankar. Kursen handlar om kreativt skapande, så även om det inte är fel att ha rena faktafrågor, är det roligare om man får tänka till lite extra på andra sätt än de traditionella. De får tre minuter på sig ungefär och samma princip gäller, antal rätt styr antal poäng. Man kommer kunna passa och hoppa över frågor, så det känns som om vi behöver ganska många frågor.

Hjälp!


Exempel på vad som redan finns är:
Översätt: Elevator-nobody
Saltholmen + Kålltorp - Guldheden = ?
Var ligger Östra och Västra Porris?

Det finns även några bilder där man ska gissa var det är ifrån, samt en rebus:



Kom igen, har ni ingenting att hjälpa mig med nu?
Det kan vara bilder, frågor, rebusar, ordvitsar, svengelska, dialektfrågor... vad som helst egentligen.

Hjääääääääälp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0