Vad kallar ni ta-fatt-lekar?

Sitter och tittar igenom en del böcker innan de måste lämnas tillbaka idag. En lekbokfrån 1993 beskriver namn på Kull. Det är det självklara namnet för mig och det vanligaste namnet i Stockholmstrakten säger boken, ihop med Ubban, som jag då aldrig hört. "I Skåne heter det Pjätt eller Plättgubbe, i Blekinge Sistan. Datten är ett uttryck som används mest i Mellansverige och Sur är mer norrländskt" (Godée, 1993, s.82).

Förutom Kull, som är vad jag kallar det, har jag även hört Datten. Vad har ni hört? Vad kallar ni ta-fatt-lekar? Har ni hört de här namnen? Ubban? Jag gissar att det dött ut...

Kommentarer
Postat av: Erik

Datt sa vi i Halmstad. Annars förekommer väl "kull" i många gamla barnfilmer o.dyl., så det hörde man också. Men "datten" i bestämd form minns jag inte alls att jag hört.

2011-05-12 @ 12:40:19
Postat av: Johanna

Nu börjar jag att ta igen dina blogginlägg, så här kommer en sen kommentar...



Jag kallar den leken du beskriver för "datten", har nog aldrig använt ordet "kull" och var inte helt säker på att det var samma lek. "Ta-fatt" funkar ju också, men de andra du nämner låter bara märkliga...



"Dunken" var väl inte riktigt samma sak...

2011-08-29 @ 16:43:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0