Pantad?

Kom att tänka på en händelse för några dagar sedan när jag väntade på spårvagn vid Korsvägen. En medelålders kvinna sitter på bänken i kuren och väntar. En lite äldre dam med dramaten (tantväska på hjul) närmar sig och kvinnan gör plats för henne också på bänken. Damen är av det talföra slaget och börjar samtala med kvinnan, som dock inte verkar ha något emot detta. Efter några korta repliker följer ungefär denna konversation:

Damen: -Vilken fin burk det ligger där! (pekar på en ciderburk som ligger på marken mitt i hållplatskuren)
Kvinnan: -Ja, den var fin.
D: -Är det öl, eller vad tror du att det är?
K: -Det är nog cider tror jag.
D: -Den var väldigt fin. Jag undrar vad det är för något... jag måste nog ta och kolla.

Damen går fram till burken, tar upp den och går tillbaka med den till bänken och sätter sig ner igen bredvid kvinnan. Hon håller burken på armlängds avstånd ifrån sig och läser högt:

D: -Re-kor-der-lig! Ja det var cider! Fyra komma fem. Men den var väldigt fin du.
K: -Ja, det var den.
D: -Man kanske skulle ta den, det känns nästan så.
K: -Ja, gör det du.
D: -Jag gör det.

Damen häller ut kvarvarande ciderinnehåll i burken bakom sig och stoppar ner den i sin dramaten-väska.

D: Tänk, jag som aldrig brukar göra sånt här...


Jag står bara där och ler. Mycket ska man höra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0