80-talist, javisst.

Malin började, och jag kan inte riktigt låta bli, det är så kul, och nostalgiskt.

Jag föddes i början på åttiotalet. Med hjälp av Malin och en 80-talist-grupp på Facebook har jag blivit påmind om barndomen. Det finns så mycket att säga och lista märker jag, men gör ändå ett försök.

"När du hör den här signalen... *pling* ...när du hör den signalen,
då vet du att det är dags att vända blad. Då börjar vi..."


  • Vi samlade på massa olika saker, kapsyler var särskilt populärt. Jag samlade på fruktmärken, fruktpapper, tablettaskar, godispapper, suddigummin, kulor, studsbollar, brevpapper, bokmärken, klistermärken.
  • Vi spelade en egen musik och film/program från tv och radio på VHS och kassettband.
  • På skolgården ägnade vi oss bland annat med att spela kula, hoppa twist och leka negerruta, vilket inte alls kändes rasistiskt, inte heller att kalla den ätbara saken för negerboll.
  • Betygssystemet gjordes om och jag gick från att ha sifferbetyg på högstadiet (1-5) till G, VG och MVG på gymnasiet.
  • Tekniken har förändrats. Vi lärde oss enkla kommandon i MS Dos för att kunna spela PC-spel som Pacman och Snake. Windows fanns inte och att navigera sig fram med hjälp av lätta musklick var inte att tänka på. Vi spelade Nintendo 8-bitars tills vi fick ont i tummarna. Vi stämde träff i förväg och hittade varandra utan mobiltelefoner. Telefonkort och personsökare var vanligare. Delade en mobiltelefon med våra sommargrannar, och den var så stor och tung och jag så liten att när man skulle gå över med telefonen till grannarna för att de hade samtal fick jag ta en paus längs vägen för att jag inte orkade. Popcorn gjordes i kastrull på spisen som standard. Minns när pappa kom hem med en mikrovågsugn, på eget initiativ, mamma hade nog sagt nej om han hade frågat om lov först.
  • Modet innebar bland annat en kombination av USA-sockor (stickade, långa och rynkigt skulle de sitta), tights och stora långa t-shirts ihop. Håret skulle gärna flätas eller krusas så det inte var rakt. Cykelbyxor, magväska, snowjoggers och sockiplast var också saker vi hade på oss. T-shirts fick gärna ha batiktryck eller ändra färg när man blev varm eller andades på dem. Plastnappar var populärt, det hade man på halsband eller hårtofsar och liknande, ju fler desto bättre. Små håriga troll var också populära.
  • Vi drack Sunkist ur pyramidformade tetra-pack. Vi åt hamburgare på Clock och saknade det när det försvann. Vi hade bänkar med lock i skolan och det fanns inga whiteboards från början. Vi minns när Telia var Televerket och Calippo-glassen hette Pop Up.
  • Vi tittade på Disney-klassiker som Lilla Sjöjungfrun, Lejonkungen och Skönheten och Odjuret. Vi såg också på Disneydags/Disneyklubben, Hajk, Björnes Magasin (där vi lärde känna Robert Gustavsson), Trolltyg i Tomteskogen, En cellsam historia, Söndagsöppet, Det kommer mera och 24 karat.
  • Vi kan fortfarande inte se Ingvar Carlssons ansikte utan att tänka på dojan. Vi var de första med snowboard och inlines. Jag köpte snus till pappa utan problem. Vi blev influerade av "Berts Dagbok" och använde gärna själva uttryck därifrån i våra egna dagböcker, som inte var bloggar.


Tack och hej - leverpastej.
*pling*


Kommentarer
Postat av: torgnysdotter

sa ni "tuppen ja!" när ni var barn? Och minns du i så fall varför? Jag har funderat på det rätt länge nu...
...förmodligen i ett anfall av för mycket tid över.

2007-11-20 @ 16:38:39
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: sladdertackan

Ack ja, svunna tider. Fast jag tittar gärna på Disney-klassiker fortfarande och jag har också en VHS förutom DVDn.
Trevligt att du hittade min blogg. Välkommen åter!

2007-11-20 @ 19:59:10
URL: http://www.metrobloggen.se/sladdertackan
Postat av: Annchen

"Vem vill ha, säger tuppen ja!"
Jo, det låter bekant torgnysdotter, det sa jag nog. Var dock tvungen att googla för att hitta hela ovanstående mening.
"Han håller upp sakerna och säger: vem vill ha? Den som säger "tuppen ja" först får det utlovade."

Sladdertackan, jag tittar också gärna på de gamla Disneyklassikerna. Och även nya tecknade/animerade filmer också iofs, Ice Age, Shrek, Happy Feet, Surf's Up, osv. Jag har bara en liten 14" tv, med inbyggd VHS. DVD får jag titta på på datorn, men det är ju ändå lika stor skärm som på tv:n så det gör ju ingenting. :-) Tycker det är synd att de inte säljer VHS längre. Och det kom så plötsligt! Ena dagen sålde vi det på jobbet, en annan dag när jag tänkte jag skulle skaffa lite nya så hade vi inga!

2007-11-20 @ 23:11:47
URL: http://naktergalning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0