Guide till korrekt beteende i kassan.

  • Kundpinnarna som läggs mellan olika kunders varor är till för att användas, förutom när bandet redan är tomt, då det bara är onödigt att lägga upp en pinne.
  • Om du ångrar dig på någon vara du plockat med dig men inser att du inte vill ha längre, ställ tillbaks där du tog den eller ge till personal, istället för att ställa ifrån dig lite var som helst. Man kan tycka att det är en självklarhet att inte ställa en mjölk i brödhyllan, men det är det tydligen inte. Det räknas dessutom som snatteri egentligen, då varan blir förstörd. Eftersom det kan bli oförutsedda problem vid betalningen får man egentligen inte konsumera en vara innan den är betald.
  • Antagligen söker kassörskan kontakt i början när de första varorna börjar scannas, ta gärna ögonkontakt och hälsa, för det försöker jag göra. Om du pratar i mobiltelefon, var uppmärksam på om kassörskan försöker ta kontakt, för att hälsa eller fråga om någon vara. Särskilt på slutet vid betalningen.
  • Tunga varor först, annars mosas varorna och förstörs. Börja med stora, tunga saker som stora flerpack, flaskor och konserver och låt bröd, chips, ägg osv vänta till sist. Plasten i förpackningar med t.ex. köttfärs är mjukare än man tror och bör inte ha alltför tunga varor efter sig, böjs den för mycket går den också sönder. Det är svårt ibland när man vill ha de lätta sakerna överst i vagnen också, men om man inte vill lägga brödet längst ner i påsen när man packar borde man inte vilja lägga upp det först på bandet heller.
  • Streckkoden mot scannern, dvs mot dig. Hinner du inte med alla varor, så koncentrera dig på de stora och tunga. Vissa lägger varorna (t.ex. mjölkpaket) ner med streckkoden uppåt och tror att det hjälper, men då måste man lyfta på varan för att vinkla streckkoden mer mot scannern.
  • Bygg inga varuberg. Jag har förståelse för att man vill bli färdig med köpet och komma hem snabbt, men det tar längre tid för mig att scanna igenom varorna om de kommer i ordning istället för i en stor hög. Stapla inte på höjden, vi vill helst undvika lyft. Det är dock ok att ställa i fler än en rad, särskilt när streckkoderna är rätt placerade.
  • Ställ inte varorna för brett, de kan fastna på vägen, särskilt i våra kassor där bandet blir lite smalare innan scannern. Det är också ett moment där något kan mosas.
  • Flaskor och andra vingliga saker bör läggas ner på bandet, annars ramlar de oftast eftersom bandet går ganska ryckigt med automatiken. De kan ramla på en annan ömtålig vara på bandet, ner på golvet och skummas ordentligt, ner bakom kassan så jag måste resa på mig och hämta upp den igen eller ramla på mig.
  • Påsar behöver inte ligga på bandet utan kan tas direkt i vagn eller hand. Berätta för kassörskan hur många påsar du tagit och vilken sort. Om du ändå vill lägga påsarna på bandet, så lägg inga varor ovanpå, det blir slitigt eftersom man får flytta varorna en längre bit på bandet.
  • Har man flera varor av samma sort och smak är det antagligen ok att bara ta upp en av dem och berätta hur många det är, särskilt om det är stora, tunga saker. Fråga kassörskan hur hon vill göra. Tänk på att det inte bara är priset som spelar roll, ta upp en vara av varje smak. De flesta butiker har nog AOB, automatisk order i butik, och beställer in till butiken det som går ut genom kassan. Är det små saker, som tre stycken tonfiskburkar eller liknande, kan man gärna ställa dem ihop, och då är det ok att stapla på höjden. Är det många kan man gärna berätta hur många det är.
  • Om kassörskan börjar bläddra i en lista, särskilt när det är en viktvara det handlar om, så är det för att hitta en kod (PLU) som behövs för att slå in varan, och att säga hur mycket den kostar kommer antagligen inte hjälpa. Om hon frågar vilken sort det är, är det snarare namnet än priset hon vill ha.
  • I butiker med självscanning finns vågar i frukt&grönt-avdelningen. I vissa andra länder måste man alltid väga sina saker själv, men så är det inte här ännu. Det är bara om man självscannar som man måste väga sina varor själv. Ibland kan det underlätta om man gör det ändå, och ibland försvårar det. När man köper något som kan vara svårt att avgöra vad det är (bananer: krav eller vanliga samt tomater: kvist eller vanliga) eller något som inte är så vanligt (tamarillo, maracuja, guava osv) där man inte alltid vet direkt vad det är för PLU man ska knappa in det på, så kan det underlätta att sätta på en etikett. Se till att etiketten sitter rakt så den är lätt att scanna och sitter lågt ner på en välfylld påse potatis, så att scannern kommer åt den. Är man osäker på vad något är, är det bättre att låta bli att väga.
  • Det är ingen lottodragning där det finns en chans att du slipper betala, det borde inte komma som en överraskning och därför är det bra om plånbok och betalkort tas fram i god tid.
  • Handlar man specifika varor med tillhörande rabattkupong underlättar det oftast om de visas upp samtidigt istället för på slutet. Vi ska kontrollera att det är rätt vara och kan behöva veta vad den kostar. Se till att kuponger är påskrivna i tid till betalningen.
  • Visa gärna legitimation när du köper öl och liknande, det är väldigt svårt att se hur gammal någon är.
  • Visa gärna upp medhavd väska och kassar. Jag tror inte att någon tar någonting, men jag vet ju att de gör det. Varje väska som passerar grubblar man på om man borde fråga om man får titta i den och på vad som skulle kunna ha hamnat i den, särskilt större väskor. Ta aldrig in varor i butiken, inte ens med kvitto. Om man vill reklamera eller lämna tillbaka något, så gör det innan du går in.
  • Det är lite olika i olika butiker, men på ICA kan man dra sitt kort (både ICA-kort och betalkort) under tiden som varorna registreras. Det sparar tid. Kassörskan kan godkänna beloppet från kassan om godkännande till detta ges. Man får gärna packa ner sina varor under tiden.
  • Var tydlig med om du vill ha kvittot eller inte, och hur du vill ha det. Att ta emot det och sedan lägga det ifrån sig precis intill är bara onödigt, då slänger jag det hellre på en gång. Det finns oftast små papperskorgar där man packar som man kan slänga det i istället. Vill du ha det i handen så ta det inte över skärmen eller någon annanstans högt upp eller långt bort. Det är slitigt i kassan med samma rörelser hela tiden och en arm väger mer än man tror.
  • Rabatter och liknande ska oftast dras automatiskt men även med teknikens under händer det ibland att något blir fel och det kan vara bra att kontrollera kvittot. Det får du gärna göra, men packa ner dina varor först så det blir plats fri till nästa kunds varor.
  • Om något pris inte stämmer eller du vill klaga på någonting, räcker det med att prata istället för att skälla. Är ett pris felinlagt i kassans datasystem är det inte kassörskan fel och man förstår ändå vad kunden vill, utan att behöva skrika.
Varuberg gör mig sur, prydligt uppställda varor gör mig glad. Likaså kunder som hälsar med genuin glädje och tar ögonkontakt och ler. Det borde inte vara så svårt, men vissa varker hälsar eller tittar på en. Dåliga skämt har jag inte så mycket för, främst för att jag oftast får höra dem så ofta och har tröttnat för länge sen: "Jaså här sitter du alldeles ensam och bara väntar på mig." "Jag vill ha en trisslott tack... med vinst!" Sunt förnuft gäller och som överallt så bör man behandla sin omgivning som man själv vill bli bemött. Det är tanken som räknas.

Visst finns det ordningsregler för personalen i kassan också som borde komma naturligt när man är lite service-minded som man borde vara när man jobbar i butik. Vi borde t.ex. ta kontakt och hälsa, det är det inte alla som gör. Vissa klarar inte av att göra flera saker samtidigt och borde därför inte prata med andra (kollegor) samtidigt. Konsumbloggen har skrivit en guide för både kund och personal.

image53

Kommentarer
Postat av: Anonym

Haha vad coolt skrivet =9

2007-11-26 @ 03:57:50
URL: http://sjukdom.blogg.se
Postat av: Akasha

Hehe det här var en tänkvärd blogg....jag försöker iaf att alltid hälsa på kassörskan...men det andra kanske det är lite si och så med *L* Tack för påminnelsen:)

2007-11-26 @ 09:03:05
Postat av: Eldregn

Hehe, lite smårolig läsning ;)

Tack för din kommentar hos mig, den värmde =)

Precis som du var inne på så vill man inte dela med sig öppet av alla tankar. Därför avslutade jag den där bloggen och började en ny någon annanstans, en blogg som ingen vet om och där jag har väldigt få läsare, det känns betydligt bättre så.

Det är lite bättre idag, men det går upp och ned och jag tar väldigt lite för givet, kanske framförallt lycka/positiva känslor.

Men än en gång, tack för kommentaren!

Kram

2007-11-26 @ 11:03:44
URL: http://blogg.aftonbladet.se/1154/
Postat av: Göran

Jag sitter oxå bakom ibland och kan ha lite humoristiska önskningar om kundernas uppförande.
Men alltså, den enda jag kan göra någonting åt är mig själv och knappt det. Det enda jag kan göra något åt någon annan är min egen inställning till personen.
Så den affär som börjar sätta upp regler för sina kunder har missat lite i ämnet kundvård.

2007-11-26 @ 12:31:08
URL: http://minruta.blogspot.com/
Postat av: Annchen

Inte regler Göran, men dock önskemål. Flera saker är många inte ens medvetna om. Som de som tänker på hur de lägger streckkoderna, men lägger de uppåt, så man ändå måste vicka på paketen, eller lägger påsarna under varorna. Kunderna är som de är iaf, och som sagt, personalen i kassan är inte perfekta heller. När de/vi ska betala är vi också kassa på att t.ex. godkänna beloppet m.m. Det är inte så att man slänger ut kunder som inte sköter sig. Hm, eller jo, men det är typ de värsta, de som är påverkade och förolämpar andra kunder, skriker osv. De guidas ut ur butiken. Men i kassan, butiken, liksom på alla andra ställen så bör man hantera andra med respekt, vilket inkluderar att sätta sig in i hur de kan ha det och hur det man gör påverkar. Det är alldeles för många dåliga på. Som Konsumbloggen skriver: "Alla runt omkring dig är dina medmänniskor, de skulle kunna vara din far, mor, syster, bror eller bästa vän. De förtjänar kärlek." Jag försöker informera, iaf de jag känner, om hur man kan bete sig för att göra det lättare, så de åtminstonde har ett val. Men för att följa alla dessa punkter måste man vara något slags perfekt ideal och jag tror inte det går. Men märks tanken bakom kan man räkna den iaf. Omtanke är A och O. Att bemöta andra som man själv vill bli bemött. :) Det borde fler tänka på.

sjukdom.blogg.se, tack ska du ha. det blev lite långt :)

akasha sötis, hihi, kom ihåg, som sagt, det är inga regler, utan mer riktlinjer, något att tänka på.

Eldregn, ibland vill man dock bli sedd och har lätt att känna sig bortglömd. Ibland vill man både bli sedd och samtidigt inte blotta sig. Ibland känns det lite kluvet. Ta hand om dig.

2007-11-26 @ 13:20:06
URL: http://naktergalning.blogg.se
Postat av: Charlotte

Jag tror jag är en hyfsad kund faktiskt, i alla fall uppfyller jag de flesta av önskemålen. Det underligaste tycker jag är folk som inte hälsar. Här verkar väl ändå de flesta säga hej till varandra i kassan (eller?) - men bara man åker över till Danmark är det ingen expedit som skulle få för sig att hälsa! De ignorerar sina kunder totalt, och hoppar högt om man säger hej till dem.

2007-11-26 @ 15:23:02
URL: http://www.charlotte.nu
Postat av: Annchen

Det finns vissa som varken säger något eller vågar titta på en. Stackars människor. Sen finns det ju kassörskor som inte hälsar heller. Personligen ger jag ibland upp efter att ha försökt få kontakt några gånger i början. Det blir lite konstigt när någon kommer fram till kassan och säger hej, när jag försökt säga hej tre gånger redan, att svara som om det vore första gången då. Eller intressant när jag säger hej och det bara är kunden bakom som hör. Måste ju titta lite på varorna också så kan inte ha ögonkontakt med kunderna hela tiden heller. Men jovisst, de flesta kunder är inte så farliga, men vissa sticker ut, på både bra och dåliga sätt.

I Österrike ville de kolla våra väskor väldigt ofta i början, men ju mer året led desto mindre blev det. Vi kanske såg ut som misstänkta utlänningar (det var vi ju också) eller så var det helt enkelt så som det är för oss... min butik är en av få som faktiskt kolla väskor, och folk blir rätt sura, för de tar det personligt, vilket jag kan förstå. Men nuförtiden är det nog inte så många som orkar kolla hos oss heller. Jag tror inte någon tar något, jag är så naiv, men jag vet ju att de gör det. Det går inte ihop. Som de två killarna jag hade som hade massa cd-skivor i väskan t.ex., och jag fick ringa och höra vad jag skulle göra. Det var inte förrän de började springa (först väntade de så snällt nämligen, satte sig på en bänk intill) som jag förstod att de försökte sno.

2007-11-26 @ 15:33:21
URL: http://naktergalning.blogg.se
Postat av: Eldregn

Det stämmer absolut, jag är nog en sådan människa som är lätt att glömma bort dessutom om jag får tolka vissa händelser.. Jag vill bli sedd, men mot slutet av den bloggen så tittade folk på mig utan att se mig kan man väl säga.. Jag visste vilka som skulle kommentera och jag visste vad det skulle komma att stå.

Då kunde jag lika gärna fortsätta i min ensamhet istället. Skillnaden är inte så stor.. jo möjligtvis att jag slipper en hel del besvikelse.

Känner dock igen kluenheten du pratar om.

2007-11-28 @ 01:55:50
URL: http://blogg.aftonbladet.se/1154/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0