Visa gärna leg.

Vi har fått nya skyltar vid kassorna på jobbet. De deklarerar att man måste vara 18 för att få köpa alkohol och för att spela. Men det den främst anger, i stora feta bokstäver, är "Om du är under 30 år, visa gärna leg." Idag var första gången jag jobbade sen de sattes upp och jag har suttit och tittat på den och funderat på vad den ska vara bra för. Jag får inte riktigt ihop det. Man måste vara 18 år. Den biten känns ju klar. Men "visa gärna leg"? Det känns ju nästan som att de som kommit på att ICA ska kolla leg på alla under 30 skäms lite för det. På Systemet är det väl, vad jag vet, fortfarande 25 som gäller. Hade en intressant diskussion idag med en utländsk kund som skulle handla öl bland annat. Han såg ut att vara över 18 men strax under 30.

        - I would like to see your ID.
        - No.
        - No?
        - What do you mean?
        - Do you have ID?
        - Yes. (han gestikulerar mot bakfickan på byxorna)
        - Can I see it?
        - Yes. (tar inte fram nånting)
        - Your ID, I would like to see it?


Det följer en allmänt förvirrad konversation. Han är 27, är gift med vigselring och har barn. Men tydligen har han ändå inte med sig sitt leg. Han får köpa ölen ändå. Över 18 är han ju liksom. Men återigen funderar jag på skyltarna och den luddiga innebörden. Det måste vara något slags misslyckat försök till att vara artig. För det låter ju mer som "om det inte vore alltför jobbigt kanske du skulle kunna visa legitimation, fast alltså ansträng dig inte för min skull, orkar du inte så struntar vi i det, det är helt upp till dig, men det vore väldigt gulligt av dig alltså...". I vilket fall som helst så ÄR det väldigt svårt att veta hur gammal någon är. Och att sälja utan leg när man väl har ställt frågan är inget man gör med en klackspark direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0