Kloka ord och livsinstruktioner.

Många kloka ord som cirkulerar runt i någon slags kedjebrevsform. Stoppar in det här nu, så får man ta till sig så mycket eller lite man vill av det själv. Personligen tycker jag att empati är väldigt viktigt, sätta sig in i andras situation och tänka på andra och göra vad man kan för dem, men samtidigt komma ihåg sig själv. Det är precis som flygvärdinnan säger gång på gång: Sätt först på dig din egen gasmask, hjälp därefter andra. Innan man kan hjälpa andra måste man vara stabil i sig själv.

Små saker är väldigt värdefulla, det är de som räknas mest tycker jag. Som att säga prosit när någon nyser, eller varför inte en liten spontan present, det kan vara vad som helst, en fin sten man hittat i skogen, använd fantasin. Det är tanken som räknas. Underskatta inte betydelsen av de små sakerna i tillvaron.

"Sov inte så mycket som du skulle vilja" Det är en av de saker som säkert är kloka, men som jag inte tar till mig. När jag kan sova länge så gör jag det, det är ett sätt att njuta för mig. När tiden inte räcker till i övrigt blir dock sömnen lidande. Inatt lär jag också sitta och uggla såpass länge att det blir för lite sömn, det är redan mindre än sju timmar kvar tills jag ska gå upp.

Spendera lite tid ensam, det tycker jag också är viktigt. Om det är för mycket att göra och jag inte får tid för mig själv att göra ingenting på, då mår jag inte helt bra.

Jag har publicerat de här livsinstruktionerna tidigare, men det är kloka ord, och det var nio månader sedan sist. Det hinner man ju för tusan producera en bebis på samma tid om man känner för det. Alltså, läs och reflektera. Vissa saker är lättare sagda än gjorda, men om man har dem i åtanke och som ambition så vore livet betydligt trevligare.

1. Ge människor mer än vad de förväntar sej och gör det för att du tycker om det...
2. Tro inte på allt du hör, spendera inte allt du får och sov inte så mycket som du skulle vilja...
3. När du säger: 'Jag älskar dig', säg det på riktigt...
4. När du säger: 'Jag är ledsen', se personen i ögonen...
5. Tro på kärlek vid första ögonkastet...
6. Älska djupt och passionerat. Du kan bli sårad, men det är det enda sättet att leva livet komplett...
7. Förolämpa inte!
8. Tala långsamt men tänk snabbt...
9. Om någon ställer en fråga som du inte vill svara på, le och fråga istället: 'Varför vill du veta det?'
10. Säg prosit när du hör någon nysa...
11. Låt inte ett litet missförstånd förstöra en stor vänskap...
12. När du upptäcker att du gjort fel, rätta till det genast...
13. Le när du svarar i telefon, den som ringer hör att du ler :o)
14. Spendera lite tid ensam...
15. Öppna din famn för ombyten/förändringar, men släpp inte på dina värderingar...
16. Kom ihåg att tystnad ibland är bästa svaret...
17. Lev ett bra och värdigt liv...
18. När du blir gammal minns det som varit, då kan du njuta av det en andra gång...
19. Tro på människor, men lås alltid din bil...
20. Dela med dig av allt du vet... Det är ett sätt att uppnå odödlighet...
21. Avbryt aldrig någon som håller på att visa dej sin tillgivenhet...
22. En gång om året, åk till ett ställe du aldrig varit på....
23. Om du tjänar mycket pengar, placera dem för att hjälpa andra medan de fortfarande lever...
24. Lär dej alla regler, och bryt en del...
25. Närma dig köket och kärleken med djärvhet...

Kommentarer
Postat av: J

Japp, men får att få lapa en glass i solen, bland körsbärsträden så står man gärna ut me en del =)

Mitt sthlm har blivit kallt ändå, så jag drar till gotland i höst å återvänder förhoppningsvis inte alltför snabbt.. Det är najs ju =)

2008-04-22 @ 09:31:39
URL: http://kreftans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0