Att segla skuta.

Det må låta som en klyscha, men det är sant: Vilken upplevelse!

Förra söndagen lämnade trettiotalet förväntansfulla människor Thulekajen i Uddevalla för en veckas segling på skutan T/S Britta. Vi har tagit oss fram med både segel och motor, då det inte alltid var så mycket vind, men däremot sol nästan hela veckan, härligt väder. Vi passerade i tur och ordning Ellös,  Fiskebäckskil, Kragerö, Stavern, norsk skärgård och naturhamn, Svinesundsbroarna, Havsstenssund, Hunnebostrand, Kungshamn, Smögen, Stora Kornö och tillbaka till Uddevalla i söndags. Vi har badat en hel del, bland annat två gånger på öppet hav (över 300 meters djup) med segel uppe och ändå kunnat simma före skutan för att dra den framåt i en tamp - för att få snygga bilder om inte annat. Fotograferats har det gjorts massor, både här och där. Det är svårt att misslyckas med korten på en sån här resa. I tisdags låg vi för ankar i norsk skärgård och fick därför vara uppe en timme var under natten för att vara ankarvakt. Den natten slog 120 000 blixtar ner över Norge och det var väldigt vackert att titta på, särskilt eftersom det inte regnade där vi låg. En eller två nätter regnade det lite och då läckte det en aning, så det var tur att jag valt en sovplats i mitten. Det har kryssats och dragits i tampar och en övning i "Man över bord" och brandövning har också genomförts. I fredags festade vi loss i Hunnebostrand, vilket var trevligt trots att jag redan innan middagen kände mig så trött att jag ville gå och lägga mig (höll ut till tre-fyra nånting ändå). I lördags hade jag byssatjänst ihop med tre till och tillagade fiskgryta och gulasch till 35 personer - med andra ord var det fullt upp hela dagen. På kvällen hade vi en liten minikonsert på Stora Kornö i utbyte mot hamnavgift, och det har sjungits mycket även annars hela veckan, framförallt Svensk Punschsång och Hoist the Colors.

Jag är nöjd, jag har fått färg, och nu har jag nog kommit ikapp med sömnen igen och duschat bort saltet.


Kommentarer
Postat av: Therese

Gud vad kul det låter! Jag vill också ut på öppet hav och känna hur vinden bara leker med håret och hur seglen smäller! Det var flera år sedan sist!

2008-08-04 @ 18:34:40
URL: http://www.ekorren.de/therese
Postat av: melinda

hehe jotack jag mår bra! ja, men jag får väl många kommentarer eftersom jag läser runt på andras bloggar oxå :) Nä faktiskt så är spegeln ifrån Rusta hehe, men den påminner om dom från ikea lite ;)

2008-08-05 @ 11:16:55
URL: http://melindalin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0