Kaboom!

Jag är inte förvånad över att folk blir skadade på fyrverkerier. Det är alldeles för många som inte har tillräckligt med respekt för dem, särskilt inte med alkohol i kroppen. I år inleddes det nya året i någorlunda säkert förvar på min balkong tillsammans med ex-"sambon" C. Folk står i små berusade klungor och tolvslaget utlöser olika reaktioner, vid olika tillfällen också, beroende på när gruppen bestämmer sig för att klockan slagit tolv. Fyrverkerier och diverse andra högljudda saker flyger i luften. De flesta träffar himlen som de ska, vissa skjuts åt andra håll, vissa lämnar aldrig marken. Alltid är det någon som står alldeles för nära. Förra året gick vi ut på Heden för att titta på fyrverkerierna. Efter ett tag kändes det mer som ett exploderande minfält än ett nyårsfirande. När vi började känna oss mer som måltavlor än nyårsfirare och kände tryckvågorna från fyrverkerier som exploderar en meter ifrån oss var det inte roligt längre.

Raketfjuttandet runtomkring nyår är alldeles för utbrett. Vad är det man får ut av att leka med eld och saker som exploderar? Större fyrverkerier är fint, men om de förbjöd kinapuffarna eller vad de hette kan de väl ta bort de andra fjuttbomberna som bara låter. Och kan man inte hålla det inom rimliga avgränsade tidsrymder? Klockan 17 idag var det så mycket och höga explosioner att det fick löv att ramla ner från min fikus och billarm att gå av.

Hur som helst har kvällen varit mysig. Blev lite inspirerad när jag handlade maten och köpte betydligt mer än jag tänkt mig, men så blev det också mycket och gott. Samtidigt har jag gått i mysbyxor hela dagen och inte ens satt på mig strumpor. Till affären gick jag med en skön känsla av att inte känna att jag ville bry mig om hur jag såg ut, tills jag hamnade framför en stor spegel i affären (varför?) och kände mig tvungen att trots allt göra något åt gårdagens fläta i håret som spretade lite väl mycket. God mat och trevligt sällskap. En bra start, lugn och utan prestationskrav. I byggnaden hörs nu efterfester. Det nya året är tre timmar gammalt. Hoppas ni har en bra start på det nya året!

Kommentarer
Postat av: Linda/Sess

Gott nytt år på dig =) Hoppas du hade en bra kväll.
Kram

2008-01-01 @ 18:20:57
Postat av: Christine

Hade mysigt jag med - toppenstart på året!

2008-01-03 @ 20:18:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0